onsdag 17 juni 2009

Nya Spännande beten

Under de senaste åren har det skett en explosionsartad utveckling av nya beten. För alla oss spinnfiskare är detta glädjande. Jag har testat flera av alla dessa beten och några har faktiskt fått en given plats i min beteslåda. Här tänker jag gå igenom några av mina nya favoriter och berätta lite om var och när jag använder dessa beten.

Gäddfisket har alltid legat mig varmt om hjärtat och då har olika typer av vobblers varit en given arsenal i mina beteslådor. Därför kändes de extra intressant när det dök upp ett nytt märke här i Norrbotten, Luleå dessutom med en ny fiskebutik i stan. Jag tänker på Mieko Fishing http://www.miekofishing.se/som har lanserat flera olika spännande modeller. Jag har hunnit testat några av dessa vobblers och framförallt två modeller har fallit mig i smaken.

Mieko Basas f

Mieko Basas och Mieko Sevigra.

Mieko Basas är en 3-delad svävande vobbler som har en riktigt härlig gång. (se filmklipp på Miekos hemsida). Den finns i flertalet färger. Jag har endast fiskat med den mindre modellen (16cm-60g) och fått flera gäddor när andra beten svikit. Den på bilden har fungerat mycket bra i grumliga vattendrag. Den passar bra i medeldjupa vatten då den går några meter under vattenytan. Den större modellen på 22cm-150g är nog en riktig killer när det gäller trollingfiske efter storgädda.

Mieko Sevigra är en flytande vobbler som har en förförande gång även vid låg inspinning vilket har visat sig effektivt för köldstela gäddor på hösten. Den finns i flertalet färger och är 13cm lång, väger 57g.

Snart börjar de grunda vassvikarna bli allt svårfiskade och gäddorna allt mer svårflörtade. Nu är det rätt tid för ytgående beten även kallad Poppers. De senaste åren har sortimentet här i Sverige blivit bättre och jag har provat några modeller. En grodimitation från Berkley har blivit min stora favorit, synd bara att den inte finns i större modeller. Den kan var grym i näckrosvikarna och i vassarna och man fastnar nästan aldrig. Dessutom krokar den fisken bra jämfört med andra liknande beten.

juli 011

6cm långa är dessa för gäddorna oemotståndliga grodorna!

Så till årets stora favorit. Eftersom jag ofta fiskar i en grund sjö med en hel del vegetation har jag ofta tänkt tanken om det ändå hade funnits ett större bete som inte gått alltför djupt och inte fastnat så lätt. Nu har jag hittat det och gäddorna älskar det plus att huggen många gånger blir explosionsartade! Dessutom kan du variera inspinnings hastigheten utan att betets attraktionskraft försvinner. Denna härliga gäddmagnet kommer från Savagear och är ett så kallad softbaits/mjukbete som finns i två storlekar (100g-30cm samt 56g-20cm) och i flertalet färger. Ett tips när den börjar bli allt för sargad av alla vassa gäddtänder är att ta en tändare och elda på de skadade ställena. Det brukar läka ihop såren på betet.

Softbait Savagear Alien Eel, 30 cm shallow, firetiger

Här är den på bild, salamander kopian av mjukplast!

Nu till det sista betet som kommer från Bluefox kungen av alla spinnarna. Fick tips av en kompis att denna spinnare är en killer på harr och abborre. Jag har i år köpt några av dessa spinnare i olika storlekar/färger. Resultatet har blivit positiv inte bara för abborre utan även för gädda. Dessutom är spinnaren otroligt lättkastad så det blir lång härliga kast. Ett stort plus framförallt vid landfiske då fisken ibland står långt ut.

02481-SRB

Super Vibrax Minnow heter denna spinnare från Bluefox.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar