torsdag 9 juli 2009

Abborre över kilot på flötestrolling

11 grader, mulet och en bitande nordvind var inte direkt de optimala förhållandena när man tänker på abborrfiske. Men jag gjorde ett försök iallafall och metoden jag provade var flötestrolling. Detta var faktiskt första gången jag testade metoden och det gav utdelning direkt.

Efter ca 1 timmes fiskande dök flötet för första gången och jag kände vid mothugget de karaktäristiska knycken som kännetecknar större abborre. Fisken var 41cm lång och vägde 1010g. Tyvärr så glömde jag bort att ta en bild på den. Lite synd då den var en mycket vacker fisk i rätt bra kondition och med eldröda buk och stjärtfenor.

Nu verkar det som att ryssvärme är på väg in i landet efter en period med kallt väder. Detta kan nog trigga igång abborrarna vilket jag hoppas på. Så det blir nog ett par fiskepass i helgen med inriktning på de större abborrarna. Nästa vecka börjar jag jobba “fan vad tiden går fort när man har semester”, så då får man lägga spöna på hyllan ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar