lördag 18 juli 2009

Mina 5 favorit spinnare

De flesta sportfiskare har nog haft någon form av spinnare i linänden vid ett och annat tillfälle. Få beten är så mångsidiga som just spinnaren och de fungerar på dom flesta av våra fiskarter. Jag ska nu delge mina 5 favoriter och beskriva vid vilka tillfällen jag använder dom.

VIBRAX- Dessa spinnare har nog de flesta provat och jag tror att många trivs bra med dem. De finns i flera storlekar och i alla möjliga färgkombinationer. När jag fiskar i bäckar och jokkar efter harr och öring brukar jag oftast använda storlekar 2-3 och färger som guld, koppar och silver. Vid abborrfiske går jag upp i storlek till 3-5 och färgerna jag trivs bäst med är gärna de lite mer skrikiga. Röd kropp och silvrig sked är en gammal klassiker som fungerar utmärkt för abborren. När det gäller gäddan så går jag upp till 4-5 i storlek och vad det gäller färgvalet så kör jag med ungefär samma som när jag fiskar abborre.
DCF 1.0
Vibrax- En klassiker som håller.

KING SPINNAREN- Denna spinnare kanske inte är den mest kända men den fångar fisk och är dessutom tack vare sin tunga kropp lättkastad. Mest använder jag King spinnare när jag fiskar efter ädelfisk men den kan många gånger även vara riktigt het på abborre. Den går lite djupare än de flesta andra spinnare vilket kan vara en fördel om fisken står djupt.
Kingspinnaren
King spinnaren

GLOFISH- Jag kommer ihåg första gången jag kom i kontakt med Glofish. Det var på en marknad och de reade ut dom för 10 kronor styck. Jag köpte några och de har jag inte ångrat en sekund. De är en rätt stor spinnare som går grunt i vattnet och skapar rejäla vibrationer. I grunda uppvärmda vatten kommer den till sin rätt och både abborrar och gäddor älskar den. Den fungerar även bra i strömmande vatten. Som sagt en mycket prisvärd spinnare som inte ser ut mycket för världen men den fångar fisk, tro mig. Ett problem kan vara att det är svår att få tag på dem, jag har bara sett dom på marknader vid några tillfällen.
juli 013
Glofish, en riktigt bra spinnare!

MIRA- När jag fiskar i strömmande vatten och är på jakt efter harr, röding eller öring så brukar jag oftast sätta på en mindre modell av Mira. Även vid abborrfiske kan jag rekommendera den. Framförallt ute i Bottenviken har den varit ruggigt effektiv vid flera tillfällen när jag fiskat abborre.
Miraspinnaren
Mira-spinnaren är en välgjord svensk spinnare.

VIBRAX MINNOW- Jag har skrivit en hel del om denna spinnare tidigare. Jag har bara fiskat med den i några månader men den är redan en av mina favoriter! Abborrar och harrar på närmare 9hg samt tre gäddor mellan 5-6 kilo är exempel på fiskar som fallit för den. Spinnaren finns i många olika färger och storlekar. Den tunga och slimmande kroppen gör den extremt lättkastad. Hittills har jag inte hunnit prova fiska med den i strömmande vatten men jag skulle tro att den fångar fisk även där.
02481-SRB
Vibrax Minnow är en ny trevlig bekantskap för mig!

Givetvis finns det fler spinnare som jag gillar att fiska med men nu skulle jag ju hålla mig till fem stycken. Så det fick bli dessa. Om jag får nämna några andra bra spinnare så skulle jag lyfta fram följande: Mepps Aglia, Mepps Minnow och Lotto spinnaren.

Mer kring spinnare och vilka som passar fjällfisket hittar ni här: http://www.miekofishing.se/blog/5-spinnare-till-fjallfiske-n17

En liknande artikel där jag skriver om mina 5 favorit drag hittar ni här:
http://fiskelyckainorr.blogspot.se/2010/10/mina-5-favorit-skeddrag.html

2 kommentarer: