tisdag 11 augusti 2009

Grymt abborrfiske i blixt och dunder!

Måndag 10 augusti- Jag hade just kommit ut med båten när jag hör åskan mullra första gången. Sedan dröjer det inte längre än en kvart innan den är över oss och det ösregnar. Jag hann precis söka skydd vid land så jag slapp bli sjöblöt. Själv förbannar jag över vädret för abborren verkar vara riktigt i stöten idag. Jag fick 3 abborrar på kort tid plus att jag tappade en som kändes rätt fin innan skitvädret kom.

Sedan blir det till att vänta ett par timmar innan ovädret dragit bort. Men åskan fortsätter att mullra resten av kvällen men som tur är håller den sig på behörigt avstånd. Nu mojnar vinden också vilket gör förutsättningarna perfekta. Småfisken är riktigt aktiva där de sprätter vid ytan i ett större område en bra bit ut på sjön. Efter en stund så ser jag en härlig syn när jagande storabborrar plöjer fram vid ytan. Bättre kan förutsättningarna knappast bli..

Kvällen bjuder fortsättningsvis på ett härligt fiske med många fångade abborrar av fint format. Totalt blir det 14 stycken plus några mindre gäddor. Ingen av abborrarna väger under 400g, de flesta mellan 500-700g. De tre största hade följande mått: 720g, 860g samt 1020g-42cm. Abborrfärgade shadjiggar fungerade bäst i kväll.

DSC00237

Kvällens största abborre vägde dryga kilot.

Jag kommer ihåg en kväll för ett par år sedan när jag fiskade i ett annat vatten strax efter ett åskväder. Då var fisket helt galet med abborrar och gäddor som slogs om att hinna först till spinnaren! Det verkar som att åskan vissa gånger kan väcka fiskarna rejält, ja rent av få dom att helt tappa fattningen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar