söndag 22 november 2009

Då var man igång igen..

Lördag 21 november Efter veckans mildväder så var jag skeptiskt till om isarna verkligen var bärbara. Väderprognoserna lovade dessutom regn på lördag. Men när jag klev upp på lördagsmorgonen så möttes jag av en positiv överraskning. Nattens regn hade dragit bort och det hade klarnat upp. Termometern visade plus 1 grad och det var vindstilla. Nu var det bara att packa grejorna och ge sig iväg ut på isarna.

Första problemet var isen som visade sig vara tjockare än förväntat, ca 1dm. Även det andra orosmomentet som bestod i att pimpla upp agnfisk och då gärna mört lyckades jag med. Så var det bara att ge mig av till mitt tänkta gäddställe där jag tänkt ismeta.

Inledningen var minst sagt hektisk med tre gäddor på en kvart. Därefter blev det lite mer normal nappfrekvens. Innan dagen var slut så kunde jag räkna in 6 gäddor. Storleksmässigt var det idel smått förutom en som vägde skapliga 5600g.

5600g

Dagens största vägde 5600g.

Söndag 22 november Idag begav jag mig till ett mindre tjärn där jag haft några minnesvärda fisken i min ungdom. Första gången jag fiskade där var en dag i december för många år sedan. På den tiden var ismetet föga känt för de flesta utan det var angelfiske som gällde. Den dagen fick vi en gädda som var hela 105 centimeter men kondisen var inte den bästa så det blev ingen vikt att tala om. Efter detta lyckande premiärfiske så har jag varit dit några gånger till vinter som sommar och oftast fått en och annan skaplig gädda.

Sommarbild Blankis

Bilder från min lilla gäddtjärn. Juni 2005 och November 2009

Dagens fiske blev inte vad jag hade hoppades på precis. Gäddorna var oerhört försiktiga. Jag hade flera napp då de släppte efter att de fällt fjädern. Vid två tillfällen så lyckades gäddorna också att ta loss mörten från kroken utan att fjädern löst ut. Helt utan blev jag inte. Totalt fick jag upp 3 gäddor som vägde mellan 1-2 kg. Trots att fisket var trögt så blev det en angenäm dag ute på isen med ett härligt väder och en underbar natur.

Gädda på blankis

Detta är vad man kallar riktig blankis..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar