måndag 25 januari 2010

KIKMETE.SE – En unik fiskesida från norr!

Den som döljer sig bakom denna mycket trevliga sida heter Lauri Aarnipuro eller Lasse som han kallas. Det är frågan om en mycket erfaren fiskare som är en av frontfigurerna i den anrika klubben Umeåspecimen.

Varför jag gillar just denna sida så mycket beror till stor del att jag ser många likheter mellan Lasses syn och min egen gällande sportfisket. Genom åren har jag träffat på allför många sportfiskare som är så fokuserad på just deras eget fiske så att de ser ner på allt annat fiske. Lasse visar verkligen att alla fiskar är lika mycket värda och alla sportfiskemetoder lika accepterade vilket är något jag själv skriver under på.

Men vad som gör denna sida så unik är att Lasse bjuder oss läsare på väldigt mycket information om sina vatten, plus att han gladeligen delar med sig av sina erfarenheter i form av taktik, beten och annat intressant. Alltså tillsyntes inget hemlighetsmakeri alls.

Sedan finns det många trevliga fiskefilmer på sidan, en del tagna med undervattenskamera vilket är rätt häftigt och unikt.

Klicka på texten: http://www.kikmete.se/index.html

2 kommentarer:

  1. Antar att du menar själva termen "kikmete". Kikmete är då man metar samtidigt som man ser fisken. Du fiskar alltså på fiskar du ser i vattnet. Om vintern är det vanligt att göra samma sak men då från isen när man pimplar. Ett trevligt och spännande fiskesätt som jag tycker alla sportfiskare borde testa nån gång.

    SvaraRadera