tisdag 18 maj 2010

Äntligen fiske i öppet vatten

Så var årets första fiskepass i öppet vatten avklarat. Första anhalten blev Kalixälven och målet var att få mig några idar. Eftersom detta var ett nytt ställe för mig så kände jag mig lite osäker men redan efter en minut kunde jag konstatera att det fanns id i området då jag fick dagens första. Totalt blev det ett 10 tal plus flera mörtar och några stäm. Tyvärr så var alla idarna små, runt kilot skulle jag tippa.

DSC00408

Årets första id.

stäm

En Stäm. Inte den vanligaste fångsten precis.

Avslutade med att ta fram gäddspöet för att testa mina nyinköpta spinnflugor. Tro det eller ej, redan i första kastet smäller det på en gädda. En romstinn 2 kilos som var full med iglar vilket tyder på att den stått vid botten och tryckt men den kunde inte motstå spinnflugan. Det skall bli riktigt intressant att testa dessa beten framöver.

monster fly

Efter fisket drog jag till Luleå för att ordna en massa grejor innan jag avslutade dagen med lite fiske i Aleån. Testade först efter braxen men inte ett liv, skulle tro att det är lite väl tidigt. Sedan provade jag fiska vid Klubben där iden brukar husera om vårarna. Precis som jag trodde var jag lite väl sent ute. Men fick dock 3 idar plus ett 30 tal mörtar. Riktigt kul med lite fiske i öppet vatten.

Efter detta metpass planerar jag att köra lite gäddfiske senare i veckan. Som alltid när det gäller gäddfiske denna tid kring leken så känns det ovisst men vi får väl se hur det går och har man tur kan man faktiskt uppleva riktigt bra fisken denna tid. Gäller bara att hitta gäddan och sen lista ut den rätta metoden och betena för dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar