söndag 20 juni 2010

Gäddor från 15 mm till 106 cm

I veckan har jag varit ute och fiskat vid ett tillfälle. Det blev en ganska så trevlig fisktur och gäddorna var rätt bra i stöten under större delen av kvällen.

Efter några mindre gäddor så går det på en finare fisk som tar jiggen precis när den landat i vattnet. Den bjuder på några rusningar innan jag kan lyfta upp den ovan vattnet. Det är en rätt mager fisk som trots sina 106 centimeter bara väger 7400 gram.

7400g-106cm

Kondisen var inte den bästa men kolla vilken paddel till stjärtfena!

Efter denna start fortsätter jag att dra gäddor men storleken är inte den bästa. När jag skall ta bort ett skräp från kroken så ser jag att skräpet rör på sig. Efter en närmare titt ser jag att det inte är skräp utan istället en gädda som sitter krokad. Det är ett årsyngel på hela 15 mm som till och med sitter krokad i munnen. Ett nytt gäddrekord kan man väl nästan säga och jag skulle dessutom tro att det blir ett svårslaget rekord.

Gäddrekord

Här är den på bild, min minimala gädda.

I övrigt kan jag rapportera från Team North Predator att den store gäddkungen börjat vakna till liv. Krister drog i veckan två fina gäddor på 9380 g och 8320 g. Han träffade även på Team Miekos Björn Larsson då han skurade båten sin. Efter att de pratat en stund med varandra så åkte Björn ut och fortsatte sitt fiske. Efter en stund kommer han tillbaka mot land med en fisk som han vill ha hjälp med att fota. Fisken är dock inte en gädda utan en grym gös på hela 6980g! Björns första gös dessutom och för Krister var det andra gången på ett år han fick se en jättegös live. Förra året drog han ju själv en på 7,9 kilo. Dessa gösar är vad vi vet de största som är tagna på sportfiske i modern tid i Norrbotten, så utan tvekan grymma fiskar. Läs mer om Kristers fiske och Björns Jättegös på följande länkar:

http://www.teamnorthpredator.lbmail.se/index.html

http://www.storfiskarna.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar