söndag 31 oktober 2010

En titt i fiskespelens värld

För snart 20 år sedan kom jag i kontakt med mitt första fiskespel som jag spelade via en Amiga dator. Det är häpnadsväckande hur pass bra jag minns detta. Spelet hette Gone fishing och gick ut på att fiska bass i några olika sjöar i Amerika. Det fanns även möjlighet att vara med i tävlingar och kunna vinna pengar som man senare kunde använda till att köpa sig en bättre båt eller annan fiskeutrustning. Detta fiskespel var det första i denna kategori men med tiden skulle det följas upp av många fler.

Nästa dataspel som jag fastnade för och som jag dessutom tyckte var riktigt bra var Trophy Bass 2 som kom ut 1996. Nu var grafiken förbättrad och du kunde fiska efter en mängd olika arter och vara med i olika fisketävlingar. Roligast tyckte jag dock var att fiska efter de stora malarna och det var en utmaning att lyckas få upp dessa, var man inte försiktig nog så gick linan av. Från mitten av 90 talet fram till början av 2000 talet kom det ut totalt fyra titlar av Trophy bass så det var med andra ord det ledande fiskespelet till PC under hela det årtiondet.

clip_image002

Ett av de roligare fiskespelen jag minns.

År 2000 var det dags för EA:sports att kliva in på fiskespelsmarknaden i form av spelet Championship Bass. Två år senare kom deras nästa spel och nu använde man sig av det engelska fiskeproffset Matt Hayes som frontman. Det kom ut två versioner, en amerikansk med bass i centrum och en europeisk med fokus på främst gädda och lax. Dessa spel var riktigt trevliga med både fler spelmöjligheter och arter att fiska efter. En nyhet var nu ett karriärläge där man fick olika uppdrag att klara av under en begränsad tid.

clip_image004

EA: sports med Matt Hayes Fishing som kom ut på marknaden 2002.

Det första riktiga fiskespelet till tv-spel kom från spelgiganten Sega och konsolen Super Nintendo. Några år senare kom Sega med ett nytt spel vid namn Sega Bass Fishing och det till Playstation 2. Detta liksom det förra var ett typiskt arkadspel och en nyhet var att när man drillade fisken så vibrerade och skakade kontrollen.

Under de senaste åren är det främst Rapala som släppt ifrån sig fiskespel. Jag har testat två av dessa, det ena var riktigt dåligt och det andra var väl hyfsat. Det tråkiga är ju att du bara fiskar med Rapalas produkter vilket inte är så konstigt med tanke på att de är de som plöjt ner pengar i spelen.

clip_image006

Det roligaste eller kanske minst tråkigaste av Rapala spelen enligt min uppfattning.

För några veckor sedan släppte Rapala sitt senaste fiskespel som går under namnet Rapala Pro Bass Fishing. Det positiva med detta spel är att det följer med ett spö som man använder som kontroll när man spelar. En annan nyhet är att det finns en version som passar till iphone. Detta spel finns även till Xbox, Playstation 3 och Wii. Mer om spelet finns att läsa här:

Men tyvärr så har det hittills inte kommit något riktigt intressant och välgjort fiskespel till tv-spels konsoler. Med tanke på hur detaljerade och välgjorda andra typer av spel är så är det väldigt märkligt att fiskespelen släpat efter så pass mycket. Men det är ju klart så länge konkurrensen är obefintlig och de få spel som kommer är lika mycket reklam som spel är det inte konstigt. Så därför ställer jag mig tveksam till Rapalas nyaste spel.

clip_image008

Vilken häftig kontroll!

Även till PC har det kommit ut ett nytt spel. Fishing simulator 2010 är namnet och det kom ut förra året. Jag har köpt spelet men har inte testat det ännu. Kanske sparar jag det till vintern då det finns mer tid till att spela. Av det jag sett på bilder så ser grafiken riktigt vass ut, sedan är det bara att hoppas att resten av spelet håller samma klass. Mer om spelet kommer i form av en recension senare. Om någon vecka kommer en uppföljare i form av Fishing simulator 2011, finns att beställa hos Webhallen för 249 kronor.

clip_image010

Hoppas detta kan vara något.

Det finns även en del gratisspel att ladda ner via nätet. Ett av dessa är Pro Pilkki 2 som är ett finskt fiskespel som utspelar sig på diverse vatten i de finländska skogarna. Spelet handlar uteslutande om pimpelfiske och du kan vara med i massor av olika tävlingar. Dessutom kan du tävla med andra via nätet vilket gör det hela ännu häftigare. Själv har jag inte spelat detta spel så mycket ännu men tycker att det är ett småtrevligt spel som trots sin taskiga grafik ändå fyller sitt syfte. Spelet finns att ladda ner gratis här.

Jag har googlat runt lite och kikat på fler gratisspel och hittade då Fishing simulator 2. Jag har själv laddat hem spelet men inte hunnit testa det ännu, men att döma av vad jag läst av vad andra skrivit så tycks spelet vara populärt och räknas som ett av de bättre gratisspelen. Du hittar det här.

Genom åren har det kommit ut en mängd olika fiskespel och visst har saker och ting gått framåt på många sätt och vis, men det är ju inte så konstigt utan snarare logiskt med tanke på hur snabbt den tekniska utvecklingen gått fram. Däremot enligt mitt sätt att se på det hela skulle ett fiskespel med dagens förutsättningar kunna göras avsevärt mycket bättre. Dagens spel är många gånger väldigt enkelt uppbyggda för att passa alla. De fokuserar nästan allt på själva fisket och är mer typiska arkadspel istället för ett riktigt fiskespel. I stället skulle jag vilja se ett spel med större djup och mer valmöjligheter. Hoppas att Fishing simulator 2010 och 2011 kan vara ett steg åt rätt håll.

En annan brist som jag ser det är att i princip alla spel handlar om spinnfiske och fisken som ställs i fokus är olika typer av bass. Det är kanske inte så konstigt då spelen kommer från USA där den arten är överlägset populärast. Men visst skulle det vara kul med lite annat fiske också. Eller vad säger alla flugfiskare, metare, isfiskare eller havsfiskare?

Skulle nu det riktiga fisket svika så finns alltid chansen att lyckas framför soffan och datorn eller tv-spelet istället. En fördel är ju att man slipper frysa också. Så tveka inte att ge er ut i fiskespelens värld och se om ni får något napp. Fisket här brukar även vara lättare än i verkligheten, så kan vara läge om man skulle vilja få upp självförtroendet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar