torsdag 21 oktober 2010

Mina 5 favorit skeddrag

Om vi blickar tillbaka en bit i tiden och tittar på hur utbudet av spinnbeten såg ut så kan man inte annat än se att det har skett en enorm utveckling senaste tiden. Speciellt de senaste 10 åren har det hänt extra mycket. Detta är givetvis till fördel för varje inbiten spinnfiskare som nu har chansen att hitta sina favoritdrag, men i djungeln av alla nya beten blir det lätt att vissa gamla fångstmagneter faller i glömska. Själv har jag med tiden övergett några av mina tidigare favoriter men några har jag envist hållit mig fast vid. Ska jag vara ärlig så fiskar jag numera allmänt mindre med skeddrag än vad jag gjorde förr men de har ändå en given plats i min betesarsenal och under vissa förhållande så fungerar de riktigt bra.

Skeddragen är nog det mest klassiska draget av dom alla och det råder inget tvivel att de fångar fisk av alla de slag. Under vissa förhållanden är de överlägset allt annat. Fördelarna är att de syns bra på långt avstånd och skapar vibrationer i vattnet. Vidare så kan man lätt anpassa inspinningshastigheten utan att det påverkar betets gång negativt. Spinnstopp är ofta grymt effektivt och att låta betet singla ned till botten innan man börjar veva hem betet är ett annat beprövat kort som ofta fungerar. Att rycka med spöet både i horisontellt och vertikalt riktning är vanligt för att ytterligare påverka betets gång.

Skeddraget kommer normalt bäst till sin rätt när vattnet är lite kallare som under vår och höst men kan ibland även fungera mitt på sommaren, speciellt i strömmande vatten. Det är ett bete som finns i väldigt många olika storlekar, varianter och färgnyanser vilket innebär att de fångar alla typer av rovfiskar. Nu skall jag här försöka ena mig om vilka 5 skeddrag som jag helst av allt skulle vilja ha i min beteslåda. Min tanke är att plocka ut ett antal beten som täcker upp de flesta situationer en fiskare kan ställas inför.

UTÖ DRAGET

Om våren hittar man i vissa vatten löjor och mört lekande på väldigt grunt vatten där det många gånger förekommer mycket vegetation. Detta i sin tur betyder att olika typer av rovfiskar söker sig dit. Nu gäller det att hitta ett bete som imiterar dessa mörtar och löjor på bästa möjliga sätt och enligt min mening så heter detta bete Utö.

När jag fiskar gädda i grunda vatten med mycket vass är risken är stor att man fastnar så här brukar jag använda mig av ett Utö i 18 gram. Betet är lätt att styra med spöet mellan vassen och med rätt teknik fastnar man förbluffande sällan. I några väldigt vassberika vatten som jag brukar fiskar i så är det endast med detta bete som det går att fiska någorlunda effektivt i den bemärkelsen att betet även fångar mycket fisk samtidig som man undviker att fastna alltför ofta. Är vegetationen glesare och vattnet djupare så går jag upp i storlek på betet. Vad det gäller färgvalet så är det allt som oftast silver som gäller för mig, sedan finns det ju en liten röd plastbit framför bakre kroken som tillför lite extra attraktion. Just abborren tycks gilla denna lilla detalj och faktum är att detta bete även kan locka större abborrar till hugg. Med detta bete har jag tagit gädda upp till 8 kilo och abborrar strax under kilot, så det fungerar även på lite större fisk.

Utö (s) 18g

Klassiskt bete som levererar.

Alternativa beten är Mörtblänk, Atom.

PROFESSOR

Detta bete må vara gamalt men det är ett mycket underskattat gäddrag. Det går bra att kasta med och har en härlig flackande gång. Annars kan man alltid testa ett Professor om man ror drag eller trollar, är det djupt bör man dock blya ner betet. Ett givet ess i rockarmen för varje gäddfiskare av ”the old scholl”.

Professor

Ett bortglömt gäddbete?

TOBY

Toby är lika givet i min betesask som vad en snusdosa är i en snusares byxficka. Detta bete fångar all slags rovfisk. Själv använder jag mig främst av Toby när jag fiskar efter mindre laxfiskar som harr, öring och röding. Under mina fjällfisken genom åren har detta bete skördat stora framgångar.

Men även abborren kan under rätta omständigheter älska detta bete. I en mindre tjärn för bra många år sedan upplevde jag ett riktigt bra abborrfiske. Det var under månadsskiftet maj/ juni som jag fångade ett gäng fina abborrar var av de två största vägde en bit över kilot. Det bete som då utklassade de andra var ett 7 gram Toby i silver. Min teori är att detta bete på bästa sätt imiterade de småmörtar som befann sig på platsen vid dessa tillfällen.

Fiskar du i vatten där de planterat in laxfisk som exempelvis regnbåge och öring så är det aldrig fel att prova fiska med ett Tobydrag. Speciellt tidigt på försommaren och under hösten har jag lyckas bra med Toby i sådana typer av vatten.

toby_silver

Ett av de mest populära skeddraget på marknaden.

Andra liknande beten som jag gillar är Salar, Salamander och Lukki.

GLADSAX

Dess egentliga namn är faktiskt Gladsax wobbler men jag ser den mer som ett skeddrag än en wobbler så därför tar jag med den här. Gladsax är ett klassiskt kustbete som framförallt används flitigt av många havsöringsfiskare. Men faktum är att den fungerar till andra arter också och i andra miljöer än havet. I många Put and tacke vatten är detta bete ibland riktigt effektivt. Anledningen till detta är förutom en attraherande gång dess kastegenskaper som är vida överlägsna de flesta andra typer av drag. Med detta drag når du ut till platser som få andra beten kunnat nå vilket är en enorm fördel i hårt fiskande vattendrag då fiskarna gärna drivs ut en bra bit från land. Även i strömmande vattendrag fungerar Gladsax bra. Så med andra ord passar detta bete i många olika situationer.

Gladax

Gladsax i giftig färg.

Andra liknande beten som fungerar bra är spöket, snapsdraget och witch.

JAZZE DRAGET

Jazzedraget är handgjorda och det är min far som är mannen bakom dessa beten. Han har gjort sina beten i vikter från ca 5 gram upp till 35 gram. De finns i flera olika storlekar, färger och nyanser som täcker in de flesta situationer en fiskare kan ställas inför. Några av sina beten har han gjort extra tunga för att de skall passa i djupa och strömmande vatten då man behöver lite tyngd för att komma ner en bit. Framförallt färgerna är intressanta då han lyckas få fram en hel del annorlunda och effektiva färger/ nyanser. En av dessa färger (svart/rött med silver) har visat sig fungera riktigt bra under skymning och mörker fiske.

Under de senaste två åren har jag fiskat en del med dessa beten och de har hittills svarat för en rad olika arter under olika förhållanden så det är ett bra allroundbete.

Jasses egentillverkade drag (4)

Här ligger ett gäng Jazzedrag.

Några andra skeddrag som är värda att nämna men som hamnade utanför listan är följande: Rapala minnow spoon, Tasmanian Devil, Snake och Nix vassdrag.

2 kommentarer:

  1. Saknar "Piratneon" som enligt mig är det bästa vassdraget.

    /


    Mikke Ö

    SvaraRadera
  2. Ja hur kunde jag glömma det! Piratneon gav oss flertalet gäddor under några år, tyvärr tappade man ju många. Det är ju det som är nackdelen med vassdrag.

    / Mats

    SvaraRadera