torsdag 23 december 2010

Året 2010 – Ett lyckat fiskeår

Förutsättningar och tankar innan året

För ett år sedan satte jag mig ner och funderade lite hur jag skulle lägga upp fiskesäsongen. Fiskesuget kändes stort efter en fin avslutning av 2009 med två gäddor över 9 kilo samt flertalet abborrar över kilot tidigare under sommaren. Mitt intresse för specimenfiske hade således åter vaknat till liv efter flera års uppehåll. Gädda och abborre var de arter jag på förhand siktade mig in på men i bakhuvudet fanns även intresse för flertalet andra arter.

Vilka vatten skulle jag då satsa på och hur skulle detta ske? Ismetet kändes på förhand som det enklaste sättet att nå mina tänkta fiskeplatser. Jag koncentrerade mig på fyra olika vatten som på förhand kändes heta och målet var att få en gädda över 10 kilo. Fisket i öppet vatten efter gädda kändes däremot mer ovisst och det beroende på att jag inte hade någon flyttbar båt utan endast tillgång till ett par stationära båtar i ett par vatten. Ett av dessa vatten är ett bra abborrvatten där jag tagit flertalet fiskar över kilot medans det andra vatten inte räknas som något bra specimenvatten. För att lösa problemet var planerna att skaffa mig en båt i något av mina tilltänkta gäddvatten eller att köpa en båt med trailer. Detta var alltså förutsättningarna innan året och nu ska vi se hur det gick i praktiken.

Hur gick det då i praktiken

Nu i efterhand kan jag konstatera att det blev mest fiske efter gädda och abborre medans de andra arterna fick stå tillbaka. Undantaget i så fall var gösfisket som blev både en ny och trevlig bekantskap som jag med all säkerhet kommer ge fler chanser. Tyvärr blev det ingen ny båt som jag hade tänkt mig. Orsakerna till detta berodde delvis på osäkerhet vilken båt jag ville ha och när det så blev höst hittade jag ingen båt som passade mig. Sedan har jag även haft förmånen att fiska tillsammans med kompisar med egna båtar vilket jag är väldigt tacksam för.

GÖS

Innan året hade jag aldrig fått någon gös vilket inte var det minsta konstigt då jag inte fiskat efter denna för Norrbotten relativt sällsynta art. Eftersom gösen bara finns i några få vatten i Norrbotten samt att bestånden i jämförelse med södra Sverige är betydligt svagare så gör det detta till en riktig utmaning. Lägg då till att medelvikten på fiskarna är låg och de stora exemplaren är väldigt få till antalet så inser man att lyckas man få någon fisk i specimen storlek då har man gjort det väldigt bra.

I slutet av 2009 så fick jag kontakt med en gammal fiskevän Krister Wallmark som jag ofta träffade på vid olika platser då vi bägge två var hängivna metare. Under året har vi sedan fiskat flertalet pass tillsammans. Dessutom har jag fått förmånen att vara med i Team North Predator som är en specimenklubb som Krister startade tillsammans med tre vänner 2006. De som är hängivna gäddfiskare känner säkerligen igen klubben och inte minst Kristers namn för tittar man till antalet fångade storgäddor så kan man inte annat än bli imponerad. Men även när det gäller gösfisket här uppe har han kommit längre än de flesta och detta bevisade han inte minst sommaren 2009 då han tog en monstergös på hela 7900 gram. En riktig stor gös vart än den fångas men på dessa breddgrader räknar jag in den som en enorm fisk. Krister blev därför min naturliga inkörsport och läromästare till gösfisket.

Under året har jag fiskat 3-4 inriktade pass efter gös och det tillsammans med Krister. Vi har provat flertalet metoder och lyckats få gös på de flesta. Något som jag fastnat extra mycket för är vertikal jigging som är en metod helt i min smak med mycket känsla och grymt häftiga hugg. Dessutom lyckades jag ha turen att få två skapliga gösar på denna metod. Den första av dessa vägde 1940 gram och någon månad senare kom det en på 2660 gram. Känslan är att gösfisket är på väg uppåt i vår region både vad det gäller bestånd och popularitet så därför blir spännande att följa utvecklingen de kommande åren.

GÄDDA

När det gäller ismete är jag tämligen rutinerad och har snart fiskat på detta sätt i 10 år. Trots detta har jag inte lyckats få några riktigt stora gäddor utan toppfiskarna har varje år har legat från runt sex kilo till dryga sju. Orsakerna till detta som jag ser det är att jag fiskat i vatten som inte håller gäddor i specimenklass. I dessa vatten anser jag en 5 kilo fisk som stor, en 7 kilos som en riktigt fin fisk och en 10 kilos som en drömfisk. Visst i dessa mindre vatten finner jag även en viss utmaning att se hur stora fiskar man kan fånga men vill man ha de riktigt stora så bör man söka sig till andra domäner. Fast drömmen min är att hitta ett litet vatten med stora feta gäddor för sådana finns det bevisligen fast de är få till antalet.

Så i december 2009 kom den första gäddan av bättre kaliber, den vägde 9220 gram och mätte dryga 110 centimeter. Nu kände jag att motivationen växte än mer att söka mig till vatten där man vet eller misstänker att det simmar gäddor en bra bit över tio kilo. Under januari och februari var vi belägrade av sträng kyla så det blev inte många chanser till fiske. Men de få gånger jag kom ut gick det oväntat bra. Tror det blev tre pass under dessa månader och det tillsammans med Krister. Vi fick flera gäddor över 6 kilo, Krister fick de två största 8000 g samt 7280 g medans min största vägde 7020g.

Mars månad blev också rätt kylig, blåsig och snörik. Men det fanns också dagar med skapligt väder så det blev totalt runt fem fiskepass. I början av månaden var jag och Krister och fiskade tillsammans. Det gick trögare än väntat så dagen efter delade vi upp oss och fiskade i var sitt vatten. Då jag just höll på att sätta ut det sista spöet så kom dagens hugg och det var inte vilket hugg som helst. Efter en segdragen kamp så kunde jag landa en smällfet gädda på 118 centimeter och 12100 gram. Lyckan var total och ett nytt härligt gäddrekord var ett faktum. Vad jag inte visst då var att följande fiskepass skulle följas av fler stora gäddor. Av bara farten blev det gäddor på 11120 g och 9400 g. Härligt och oväntat och dessutom extra kul att gäddorna togs i olika vatten vilket visar att det finns flera intressanta ställen att fiska på framöver.

12100g-118cm (k)

Fet och härlig gädda som gör att pulsen höjs inför kommande fisken. Frågan är om rekordet kommer slås redan 2011?

Under april månad fiskade jag ännu fler pass och fick till antalet bra många gäddor, runt 60 stycken men tyvärr var storleken klart sämre. Toppfisken blev en mager 108 centimeters dam på 7320 gram.

I slutet av maj kom äntligen värmen och det var inte vilken värme som helst utan faktiskt årets varmaste vecka vilket fick fart på gäddleken i vissa vatten medan det i andra vatten gav en rekordstor vårflod med kallvatten. Detta följdes upp av riktigt kallt väder som fick gäddleken att dröja i några vatten medan de i andra vatten redan var utlekta för länge sedan. Gäddfisket kan beskrivas som annorlunda och betydligt sämre än en normal vår/ försommar. I ett vatten kom jag ut bara någon dag efter att isen lämnat sjön och redan då var gäddleken i full gång. Jag kunde denna dag få några gäddor som ännu hade rommen kvar. Följande dagar var således samtliga gäddor utlekta. Men denna första fisketur för året i öppet vatten sitter fortfarande i färskt minne då jag tappade en riktigt stor gädda. Törs inte sia om hur stor den var men känslan var att den kunde vara riktigt stor. Lite plåster på såren fick jag en vecka senare i form av en kompakt gädda på 9320 gram. Men i jämförelse med den jag tappade såg den väldigt beskedlig ut.

Gäddrekord 1

Här ett rekord av lite udda slag men samtidigt väldigt svårslaget skulle jag tro.

I juni blev det några fiskepass tillsammans med Krister. Några gick sämre medan något gick desto bättre. Största gäddan blev dock inte vägd, för efter att vi avlägsnat krokarna från gäddan och skulle lyfta upp den i båten så gav lipgripen vika och gäddan slapp. Snopet men inte mycket att göra åt, den finns ju trots allt kvar i oskadat skick. Eftersom jag strax innan hade fått en gädda på strax under 9 kilo så kunde vi göra en rätt bra bedömning på fisken och att den vägde över 10 kilo var det ingen tvekan om. Trolig vikt var nog runt 11 kilo eller strax däröver men räknar in den som en tia.

Utmaningen för juli och augusti var att putsa mina månadsrekord vilket inte borde vara omöjligt men samtidigt så brukar gäddfisket inte vara så hett denna tid på året. Men detta ordnade sig enklare än jag trodde och nu hade jag lyckats med något jag hoppats på men inte trott varit möjligt, nämligen att putsa mina månadsrekord 12 månader i sträck. Bästa fisken tog jag i ett mindre rinnande vatten jag länge haft i tankarna men där vad jag vet ingen fiskar riktat efter stor gädda. Just som jag skulle sluta fiska för dagen hugger så en ilsken gädda på min Relaxjigg och efter en spektakulär kämpainsats så är gäddan besegrad. Vikt: 7700 gram.

I september så gjorde jag liksom Krister comeback med gäddfisket och det gick bra. Framförallt för Krister som drog ett helt gäng fina gäddor från 7,5 kilo upp till 9,5 kilo. Mina toppfiskar vägde 7800 gram respektive 8120 gram. Tyvärr så saknades den där toppfisken på en bit över 10 kilo som skulle ha suttit fint men det ville sig inte riktigt. Vi tappade dock några fiskar som kändes riktigt fina men som vi inte fick se så det kändes lite surt, men vi får hoppas på bättre flyt framöver när det gäller de riktigt stora.

Isfiskesäsongen startade i slutet av november då det blev riktigt kallt. Tyvärr så missade jag inledningen p.g.a. jobb och annat. Då jag äntligen var redo så sade kung Bore ifrån, ja ingen har nog kunnat undgå vinterns start som varit oerhört kylslagen. Detta har fått till följd att jag inte kunnat fiska ett enda pass vilket känns väldigt frustrerande, men samtidigt inte så mycket att göra åt då man inte kan styra vädrets makter. Att fiska i 15-30 minusgrader är verkligen inte trevligt vare sig för fiskaren och utrustningen och samtidigt olämpligt om man har för avsikt att återutsätta fisken vilket jag har.

GÄDDA 2010 - TOPP 5

12100 g – 118 cm Ismete, mört 9/3

11120 g – 116 cm Ismete, mört 22/3

10000 g + Trolling, wobbler 29/6

9400 g – 112 cm Ismete, mört 15/3

9320 g – 105 cm Spinn, jigg 22/5

ABBORRE

Isfisket mitt kretsade i princip bara kring gäddan så det blev endast ett enda riktat ismete efter abborre och det blev ingen succé direkt. Däremot var jag redo redan i maj bara en vecka efter det att isen lämnat sjön. Då lyckades jag pricka in ett kanonfiske utanför en lekvik och tillsammans med Martin kunde vi landa ett flertal fina abborrar. Toppfisken vägde 1410 gram vilket även blev en liten putsning från mitt tidigare rekord.

1410g-46cm (11) k

Årets största abborre kom redan i maj.

I juli och augusti så lämnade jag gäddfisket för en tid och satsade istället på abborren. Fisket i juli gick rätt trögt medan det lossnade i augusti. I en av mina abborrsjöar har jag lagt en hel del trollingpass inriktat på abborre och detta gav mersmak. Totalt tre abborrar över kilot med topp på 1200 gram är något jag får vara nöjd med. Det har varit intressant att utveckla detta fiske eftersom min tidigare erfarenhet av trolling efter abborre varit lika med noll. Man märker mer och mer hur oberäknelig och lömsk abborren kan vara och hur viktigt det är med rätt bete i linändan.

Totalt får jag se 2010 som ett bra abborrår med rätt bra utdelning till förhållande till de antal pass jag lagt ned. Storleken på fiskarna har också varit riktigt bra med tanke på vad toppvikterna brukar ligga i de vatten jag fiskar i. Abborren är och kommer förbli en av mina favoritfiskar så det är givet att jag kommer förlägga en hel del tid åt den även nästa år.

ABBORRE 2010 - TOPP 5

1410 g – 46 cm Spinn, jigg 30/5

1200 g – 44,5 cm Trolling, wobbler 21/8

1120 g – 44 cm Trolling, wobbler 7/8

1020 g – 42 cm Trolling, wobbler 16/9

980 g – 42 cm Spinn, jigg 5/8

Med detta så sätter jag bokslut för 2010 och tar sikte på nästa år som jag redan börjat se fram emot. Hur 2011 kommer att se ut är ju förstås omöjligt att veta men däremot återkommer jag snart med ett inlägg angående hur jag tänkt lägga upp strategin samt vilka målsättningar jag tänker sätta upp.

Slutligen så vill jag önska alla läsare en riktigt GOD JUL och samtidigt hålla tummarna att det blir lindring i kylan så man får fiska, men enligt väderrapporterna så utlovas sträng kyla de kommande 10 dagarna.