fredag 31 december 2010

GOTT NYTT FISKEÅR!

Snart har återigen ett år av mitt liv passerat vilket får en att inse att livet går fortare än man egentligen vill att det skall göra. Just i början av ett nytt år känner jag alltid en viss ovisshet om vad som skall hända och ske framöver. På något sätt börjar livet om varje år, ljuset kommer sakta men säkert tillbaka vilket ger en både ökad energi och livslust. Samtidigt kan man nu blicka framåt, drömma och planera inför kommande året. Ryggsäcken är tömd och det är nu vi skall börja fylla på den med nya upplevelser och det är just det detta inlägg skall handla om.

Målsättningar inför fiskesäsongen 2011

Genom åren har jag egentligen inte styrt upp mitt fiske speciellt mycket utan det har istället mer handlat om vad jag känt för att göra. Fisket får inte bli ett tvång utan det skall styras av inspiration och glädje för att det skall hålla i längden. Alla som fiskat riktigt hårt i vissa perioder har säkert någon gång känt eller börja ifrågasätta varför man fiskar överhuvudtaget då man egentligen inte har någon lust. Det kan vara så att tävlingsinstinkten, envisheten och dumdristigheten tagit kontrollen vilket i värsta fall kan leda till att man fiskar sig less. Kontentan av det hela kan i värsta fall bli att man tar onödigt långa uppehåll vilket man i framtiden kan ångra. På något sätt gäller det att hitta en balans i sitt fiskande för att på bästa sätt kunna få ut det bästa sin hobby. Själv tycker jag att jag har hittat den men visst ibland kan man börja tvivla.

Vad tänker jag då inför 2011? Jo inte så mycket faktiskt eller rättare sagt kanske jag omedvetet arbetat fram en planering i min hjärna utan att jag varit medveten om det. Man kan se det hela som att lägga ett pussel. Mitt pussel angående det fiske jag bedriver mest nu (specimenfiske efter predatorfiskar som gädda, abborre och gös) började jag så smått bygga för ett par år sedan. Sommaren och hösten 2009 började några pusselbitar falla på plats medan det i år har tillkommit ytterligare några. Detta pussel inser jag nu att jag aldrig kommer att hinna bygga klart innan jag ligger i graven. Målet är i alla falla att hinna hitta så många bitar som möjligt så länge motivationen finns. Skulle jag ledsna på detta pussel så finns det som tur är flera andra att börja bygga. Sportfisket bjuder på ett oändligt utbud av möjligheter, det gäller bara hitta det som passar en bäst.

I princip alla av mina nuvarande fiskevatten är för mig relativt nya vilket innebär att det finns mycket kvar att utforska och i sin tur att lära sig av. Av lärdomen så hoppas jag i förlängningen finna än större fiskar fast största drivkraften är nog ändå att lära känna sitt vatten så bra som möjligt. När man börjar se mönster om hur, när och var man skall fiska för att lura de stora och svårtrugade fiskarna så kommer tillfredställelsen som ett brev på posten.

Så nästkommande år lär jag fortsätta att testa mig fram i några av mina vatten medan jag samtidigt hoppas kunna hinna prova nya vatten. Just att söka nya vatten som man hoppas kunna leverera stor fisk av en viss art ger också en stor tillfredställelse, speciellt de gånger de ger resultat. Däremot kräver det tid och tålamod. Skall man ta den tiden från fisket i sin favorit sjö eller inte? För mig handlar även detta om en balansgång där tillgången av tid spelar in.

Jag känner att jag i detta inlägg inte kommer bli lika konkret och tydlig som jag brukar vara i vanliga fall men tänker i alla fall avslöja några mål och tankar jag har inför det kommande året.

När det gäller isfiske så är förhoppningarna följande:

- Abborre över kilot på ismete eller pimpel.

- Få en gös.

- Testa riktat ismete efter lake.

- Riktat ismete efter laxfiskar som röding, öring m.m.

- Gädda över 10 kilo.

Om vi tittar till sommarfisket så ser det ut på följande sätt:

- Gös över 3 kilo.

- Abborre över mitt nuvarande rekord (1410 g).

- Gädda över 10 kilo.

- Abborre över kilot på nya fiskesätt (flugfiske, vertikal)

- Gädda över 7 kg på vertikal jigging.

I övrig känner jag ett visst sug för en tripp uppåt i landet mot fjällen. Sedan kan det även bli några riktade metpass efter arter som mört, ruda, braxen och id. Skulle laxtillgången i våra älvar vara bättre än förra året så är det inte alls omöjligt att man lägger några pass på lax.

Någonstans i tankarna finns även ett visst intresse för fiske efter öring eller röding. Skulle vara kul om man fick något större fisk av dessa arter. Min förhoppning är att några av dessa mål och funderingar kommer att bli till verklighet. Annars hoppas jag att nästa år kommer mynna ut i flertalet minnesvärda fisketurer och fångster tillsammans med goda vänner.

Ambitionen är att bloggen även under 2011 skall leva vidare och uppdateras minst en gång i veckan. Jag hoppas kunna utveckla den ytterligare lite, har ni några förslag på förbättringar så får ni gärna höra av er. Tack för året som gått och hoppas att vi alla får uppleva ett riktigt gott fiske år 2011. GOTT NYTT ÅR..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar