tisdag 15 februari 2011

Artikelserie: Ismete - gädda

Nu verkar det som kung Bore regerar igen och enligt alla långtidsprognoser kommer han göra det under åtminstone en vecka framöver. Typisk nog är det alltid kallt när jag har haft mina längre ledigheter som infaller var 6:e vecka. Det har nu varit så ändå sedan i november vilket betyder att många fisketillfällen helt enkelt frusit inne. Endast tre fiskepass på 4,5 månader är ju ingen jag är stolt över men samtidigt får jag försöka ta igen den förlorade fisketiden när väl chansen dyker upp senare i vår. Fast våren känns långt bort här uppe i norr då vi i natt haft hela – 35,2 grader kallt.

Istället för att fiska har jag under de senaste dagarna börjat skissa på en artikelserie gällande ismete och gädda. På nätet finns det att hitta många guider och kortare artiklar om ismete där man oftast bara skrapar på ytan i ämnet och redogör i kortare drag hur fisket fungerar och vad man bör tänka på o.s.v.

Min målsättning med artikelserien blir att dyka djupare i varje specifikt ämne och gärna försöka vrida och vända på fakta. För allt som oftast finns det ju två sidor av saken och då gäller det att ha ett öppet sinne och inte köra fast och bli enkelspårig. Jag kommer till allra största delen bygga det hela utifrån mina egna erfarenheter och tankar. Till detta kommer jag också väva in en del av vad litteraturen och forskningen säger kring gäddans liv och leverne samt eventuellt citera och framföra andra fiskares erfarenheter och kunskap. Just den biten i att hitta var gäddan befinner sig under året och vad som styr detta är en mycket viktig och intressant del av egentligen allt fiske.

Jag skulle tro att det kommer dröja ett tag innan jag har skrivit klart det hela men någon gång i framtiden hoppas jag kunna publicera materialet här på bloggen. Här nedan följer ett förslag på upplägget om hur artikelserien kommer att se ut och vilka ämnen som jag planerar att tar upp. Saknar ni något så kom gärna med förslag.

1. INLEDNING

a) Ismete – Ett fiske under utveckling

b) Vad är det som gör detta fiskesätt så pass effektivt?

2. ISMETE I TEORI OCH PRAKTIKEN

a) Aktivt eller statiskt fiske?

b) Vilka djup skall man fiska på?

c) Vad krävs det för att bli en duktig ismetare?

d) Ismete – Knappast ett fiske för den late

e) Yttre förutsättningar

f) Gäddans huggtider

g) Hur ser egentligen konditionen ut på isgäddor jämfört med annars?

h) Fokus på de stora exemplaren

i) Återutsättning av gäddor

3. BETEN

a) Dött eller levande?

b) Stora eller små agn?

c) Art för art, Mört, abborre, harr, sik, m.m.

d) Doftmedel, spray, oljor, sprutor

f) färga ditt bete

4. UTRUSTNINGEN

a) Spön

b) Rullar

c) Tackel, krokar, lina m.m.

d) Olika typer av tackel.

e) Isborrar

f) Ekolod

g) Isvippor, ställningar, bjällror m.m.

h) Pulkor, stol

i) Verktyg. Avbitare, kroklossare, kniv.

j) Avkrokningsmattor

k) Kamera, vågar, måttband

l) Utryckningsväska

m) Elektroniska nappalarm

5. ÖVRIGT

a) Mitt ismete genom åren.

b) Förvaringen av betesfisk

c) Att tänka på när man vistas på isarna utifrån säkerhetsaspekten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar