lördag 9 april 2011

5 gäddor över 4 kilo samt lite annat fiske

FREDAG  8 APRIL

I går bröt jag en trend då jag valde bort gäddfisket för en gångs skull och siktade på lite andra arter med fettfenor. Med mig hade jag min far och vi var ute på isen rätt tidigt på morgonen. Vi fiskade aktivt med våra pimpelspön men testade även periodvis med ismete med småabborre och nitrobait.

Ismetet gav tyvärr inga laxfiskar men istället en liten gädda och en trevlig bifångst av en lake på 1940 gram. Pimpelfisket visade sig vara effektivare men tyvärr grinade oturen oss i ansiktet denna dag. Först tappar farsan en fisk som går loss efter en bra stund och av att döma av fighten så var det en riktigt fin fisk. En stund senare får jag ett riktigt brutalt hugg som nästan sliter spöet ur handen på mig. Tyvärr så fastnar inte fisken men ett tag efter får jag en ny chans och nu sitter den på kroken. Fisken är tung och bjuder på bra motstånd men precis då jag har fått in den i hålet så släpper kroken och fisken är borta. Tyvärr var inte turen på vår sida idag men vi fick ändå känna på några större fiskar och nästa gång kanske det går bättre.

LÖRDAG 9 APRIL

Idag var ordningen återställd, d.v.s. gäddfiske och ismete. Jag vaknade tidigare än väntat vilket innebar att jag var tidigt ute på isen vilket visade sig vara rätt melodi. För första timmen resulterar i 4 gäddor, efter detta så händer det ingenting på nästan 5 timmar innan nästa huggperiod inleds. Andra huggperioden består av 3 hugg och 3 landade gäddor inom loppet av 45 minuter, så dagens resultat blir 7 gäddor vilket får betraktas som ett bra resultat i det vatten jag fiskar i.

Nu är det ju så att antalet fiskar inte är det väsentliga utan förhoppningen är att hitta en plats där de större gäddorna samlas på vilket inte är det lättaste. Mitt aprilfiske förra året gav bra många gäddor men få stora, idag känns det som att jag kan vara på väg att bryta den trenden för medelvikten var faktiskt överraskande bra.

5680g - 91cm (k)

Dagens näst största gädda var duktigt fet men tyvärr för kort för att ge någon riktigt hög vikt.

7660 g - 103 cm (k)

Här dagens största fisk som vägde 7660 gram och var 103 centimeter lång.

Endast en gädda vägde under 3 kilo, resten vägde 4100 g, 4120 g, 4700 g, 5680 g samt 7660 g. Några av gäddorna var riktigt romstinna vilket är typiskt för gäddorna så här års. I Norrbotten har jag märkt att gäddorna generellt börjar lägga på sig mer rom under april och fram till leken som normalt inträffar sista veckorna i maj. Speciellt sista veckorna innan leken tycks viktökningen vara som störst. Så rent logiskt sett har vi nu framför oss en tid där chansen är som allra störst att fånga en riktigt stor gädda. Vad det gäller mitt gäddfiske framöver så får vi se hur mycket det blir av den varan då jag börjar känna ett allt större sug för andra arter. Men nog hoppas jag ändå alltid att kunna klämma in några gäddpass till innan isarna försvunnit och då kanske den där romstinna monstergäddan väljer ett av mina beten.

2 kommentarer:

  1. Romstinna monstergäddan? Jag tycker de du redan fått på kroken är monster nog!!! :) Börjar befara för mina tår inför sommarens alla dopp..de är ju riktigt äckligt stora!!!
    Lycka till o hoppas du klubbar ihjäl ngra stycken oxå! ;)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja Gabriella, Jag är rädd att du får akta dina tår i sommar för jag säger precis som Kaj Johnsson (känd fiskare) en gång sa på frågan varför han släppte tillbaka en mört. "Inte slår man väl ihjäl ens bästa vänner"

    Hörde förresten en historia igår från en man jag träffade på isen. När han var pojk badade han och hans bror i en sjö då hans bror blev biten av gädda och blödde ymnigt. Inte konstigt då en gädda sägs ha flera hundra vassa tänder.

    SvaraRadera