tisdag 17 maj 2011

Mycket men smått

Jag skulle tro att tiden här uppe i Norrbotten  börjar vara över vad det gäller fiske efter gäddor som ännu inte lekt. Förvisso leker de största sist så chansen finns ju fortfarande fast den minskar ju för varje dag som går.

Själv har jag inte riktigt hunnit med att nöta så mycket som jag skulle ha velat gjort men ett par kortare kvällspass samt ett dagspass har jag hunnit med. De första passen bjöd på rätt trögt fiske med runt 5-10 gäddor per pass. De fiskar jag fick upp var inga bjässar precis utan mindre gäddor runt 1-3,5 kilo.

I går började fisket trögt med endast två gäddor de första timmarna innan jag plötsligt hamnade mitt i en huggsexa med hugg i var och vart annat kast. Huggen var rejäla och något helt annat än bara för några dagar sedan vilket tyder på att gäddorna nu börjat intressera sig för annat än dess sexliv inne i vassarna. Blev totalt 22 gäddor vilket jag får vara nöjd med. Storleksmässigt var det inte lika muntert, kan ju vara så att de största fortfarande leker och därför inte vill hugga eller så är det bara att de inte finns i området alternativt att man är så pass kass som fiskare att man inte lyckas lura dom till hugg.

Hur som helst så känns det riktigt kul att säsongen nu är igång och att fiskarna börjat vakna till liv. Är nu inne i en tung period med mycket jobb samt att kroppen (rygg,axlar,nacke) inte funkar som den skall. Önskar nu bara att värken släpper och att kommande dagar går undan så man snart kan vara tillbaka och fightas med de lite större gäddorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar