tisdag 28 juni 2011

Midsommar 2011

Årets midsommar firade jag mitt ute i vildmarken tillsammans med släkt och vänner. Det utlovade regnet såg vi inte mycket av utan det blev en fin kväll med trevligt sällskap, god mat och två busungar som trivdes som fisken i vattnet.

Lukas trampar på

Lukas visar prov på benstyrka då han klättrar uppför Hedbergsbacken tillsyntes utan problem.

Linnea

Linnea in action.

Under midsommardagen blev det en del fiskande. Själv satsade jag på gädda medan farsan fiskade efter laxfiskar som öring, harr och lax. Förutsättningarna kunde givetvis varit bättre då det i området kommit enormt mycket regn den senaste veckan.

Jag testade ett helt nytt vatten som jag tycker borde hysa en och annan större gädda. Resultatet blev dock lika med noll, men stället såg ändå spännande ut och jag vill gärna ge det en chans till under normala förutsättningar. Farsan lyckades bättre där han var och fick några mindre öringar samt en 2 kilos lax.

Midsommar lax

Farsan fixade middagen.

Dagen innan midsommar blev det ett kvällspass tillsammans med farsan i en sjö. Fisken var skapligt på hugget och vi kunde landa en hel del abborrar och gäddor under kvällen. Tyvärr var det mest mindre fisk som nappade, bästa fisken blev en abborre på dryga 6 hekto som farsan tog på trolling med en liten Rapala wobbler.

solnedgång (2)

Det blev en underbart vacker sommarkväll.

solnedgång

Mörkare än så här blir det inte denna tid på året uppe i Norra Norrbotten.

Min första semestervecka startade med regn och åter regn under tre dagars tid. Ca 100 mm regn kom det sammantaget och vattendragen häromkring höjdes snabbt till nivåer som övergick vårfloden detta år. Detta spolierade lite av min planering men hoppas nu på stabilare väder och att vattennivåerna börjar att sjunka. Har för övrigt gjort i ordning mina flugfiskegrejor så hoppas att det blir något pass med dessa nu under sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar