måndag 17 oktober 2011

Dags för en uppdatering

Det känns som att det börjar bli dags för en uppdatering vad gäller mitt fiskande. Jag har tyvärr inte så mycket att skriva om men har i vart fall varit ut på två kortare gäddpass under senaste 4 veckorna. Mer än så har det inte blivit och det beror väl delvis på det magra resultatet.

Under det första passet trollade jag först några timmar vilket resulterade i två gäddor var av en 6 kilos i topp. Avslutade med att spinnfiska samt vertikaljigga vilket endast resulterade i en mindre gädda. Nej det kändes inte alls hett men tänkte att det kanske blir bättre om någon vecka.

Så nästa gång fiskade jag också i samma område men satsade då på flötestrolling. Efter drygt 2 timmar och endast en liten gäddsnipa gav jag upp. Det känns som att man inte riktigt vet vart gäddorna håller till och även stimmen av småfisk verkar vara utspridda. Min förhoppning var att både rovfisk och betesfisk skulle ha koncentrerats på begränsade ytor men så blev icke fallet. Nu är det också riktigt kallt i vattnet (ca 4 grader) så tror även gäddorna börjar bli lite köldstela.

Tyvärr har höstfisket varit riktigt svårt pågrund av grymt mycket regn (se förra inlägget). Vattenstånden i alla vatten här omkring är ruskigt höga. Ett annat problem inte minst för trollingen är allt skräp som flyter på ytan. Det kanske låter som simpla bortförklaringar men hur som helst har dessa förutsättningar gjort att min motivation sänkts rejält och att man därför inte har lagt ner den tid man på förhand hade hoppats på.

Lite höstbilder…

Dimma på sjön (2k)

Dimman låg tät över sjön på morgonen.

Dimma på sjön (k)

Äntligen lättade dimman, men den förväntade huggperioden uteblev ändå.

6 kilos i håven (k)

Köldstel gädda. Tippade på en “fel krokad “kilos gädda men istället var det en “rätt krokad” 6 kilos.

Normalt sett så drar isfisket igång här uppe om drygt en månad. Hoppas då att man kan vara med från start. Mycket här på bloggen kommer från och med november och framåt kretsa runt isfiske och framförallt ismete. Blir b.l.a. en hel del artiklar och tips vad gäller ismete efter gädda. Hoppas med andra ord att ni följer bloggen även under den “mörka tiden”…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar