fredag 28 oktober 2011

Det gick inte riktigt som jag tänkt mig

Höstfisket blev det inte mycket utav och nu är dessutom fiskegrejorna bortplockade. Istället har jag börjat kolla på ismete prylarna och börjat planera lite smått inför det fisket. Förra året denna tid bad jag om kyla och gudarna måste ha hört mig och skänkte en av de kallaste vintrarna i modern tid. Nu vet jag bättre och håller därför tyst...

Jag tänkte här och nu göra en liten sammanfattning av årets fiske i öppet vatten. Jag skrev lite målsättningar här på bloggen inför sommaren. Några av dessa har jag tyvärr inte nått upp till men istället har andra oväntade och trevliga saker dykt upp. Liksom de senaste åren fokuserade jag redan på förhand fisket efter i första hand gädda, abborre och gös och så blev det också. Så här går jag nu igenom art för art.

GÄDDA

Här hade jag på förhand hoppas på 8 gäddor över 7 kilo var av minst en över 10 kilo. Resultatet blev långt ifrån detta, istället fick jag nöja mig med tre gäddor över 7 kilo.

I slutet av maj och juni fiskade jag flera pass i ett mindre vatten där jag hade hoppats på någon större bit men det sket sig fullständigt. Men däremot hade jag flera riktigt trevliga fisken med mängder av gäddor, en dag var det sjukt bra fiske då jag fick hela 64 gäddor! Men som sagt inga större. Blev även två pass tillsammans med Krister på några andra platser vilket gick bättre, i alla fall för Krister som tog denna fina spinngädda.

10560-g-2011-2-h-s

Krister med en stilig gädda på 10560 gram.

Lagom till semestern köpte jag mig en båt (Quintrex 390) som jag hann fiska med några trollingpass innan midsommar. Resultatet blev ingen succé direkt men ändå godkänt med gäddor på b.l.a. 8660 g samt 7700 g. Under midsommarveckan och framåt grusades lite av förutsättningarna då det föll över 100 mm regn. Vattennivåerna steg sjukt mycket i mina tilltänkta vatten och fisket kändes i det närmaste meningslöst.

Båt (k)

Båten packad och klar inför en av mina första fisketurer.

8660 g - k

Redan på premiärturen med nya båten klev denna gädda på.

När väl vattnet började sjunka undan ja då kom värmen som snabbt drev upp vattentemperaturerna och gäddorna blev genast mer svårflörtade. Visst jag hade helt klart kunnat nöta mera under sommaren men den där riktiga hungern fanns tyvärr inte där. Sedan lockade andra arter allt mer och gäddfisket föll i glömska ett par månader. Men i juli i samband med ett vertikalpass där gös var huvudmålet så lyckades jag faktiskt med ett av mina mål för året att ta en vertikalfångad gädda på över 7 kilo.

7200g - 98cm - Vertikal (2)

Stabil vertikalfångad gädda på 7200 g och 98 cm .

Så till höstfisket som det inte blev mycket av och den största anledningen var helt klart vädret. Regn och åter regn i princip varje dag gjorde flertalet vatten mycket svårfiskade vilket resulterade att jag tappade sugen och därför blev det rätt få gäddpass denna höst. Dessutom har min rygg och framförallt nacke också varit rätt dålig vilket påverkat det hela ytterligare. De pass jag fiskade bjöd på klent resultat med 1-6 gäddor per pass och toppar på 6,6 kg och 6 kg.

ABBORRE

Att abborren ligger mig varmt om hjärtat har jag nämnt flera gånger här på bloggen. Genom åren har jag fått en hel drös med abborrar över kilot men ännu ingen över reggvikten på 1600 gram. Detta har lett till att en sådan fisk i rätt vatten skulle vara något av min absoluta drömfisk. Tyvärr så lever den drömmen vidare även efter denna sommar.

1150 g - 42 cm (k)

Största för året togs på trolling.

Jag kom igång rätt sent med abborrfisket och det var framförallt i augusti som det blev en del nötande. Resultatet blev ändå rätt bra med flera fina abborrar fastän den där riktigt stora saknades. Blev abborre över kilot både på spinn och trolling. Sammantaget 5 abborrar mellan 41-44 cm och 950-1150 g.

1060 - 44 (k)

Årets längsta abborre tog jag på spinn.

Tyvärr så blev det inte så mycket abborrfiske mitt i sommaren under juli vilket var synd för planen var då att testa några nya abborrvatten vilket kanske är det som krävs för att jag tillslut skall få min drömfisk. Men som sagt det är väl bara att köra vidare så kanske den kommer när man som minst anar det.

GÖS

Eftersom jag endast fiskat riktat efter gös från sommaren 2010 så var målsättningarna inte alltför högt ställda. Men samtidigt vet jag att det finns en del kvar att upptäcka här och förhoppningen var att först och främst hitta något intressant vatten och kanske med lite flyt dra någon gös över 3 kilo.

I juli blev det en del pass med vertikalspöet vilket gick rätt bra. Jag fick oftast många gösar per pass och ibland rätt skaplig medelvikt. Blev totalt dryga 20 talet fiskar mellan 1-2 kilo. Däremot ingen över 2 kilo vilket jag kan tycka är lite märkligt.

Men de större gösarna skulle visa sig komma och det på trolling. Jag och Krister har totalt gjort tre gössatsningar under augusti och september, Ari var även med en av gångerna. Resultatet har jag skrivit om tidigare här på bloggen och det var något som vi knappast hade vågat tro skulle kunna ske i Norrbotten. Att få vara med om att ta gösar över reggvikten på 6,5 kilo tre pass i rad kändes smått overkligt. Utan tvekan årets höjdpunkt och ett av de största fiskeminnena i livet.

6900-g-2011-500-2sm

Årets största (6900 g – 86 cm)

Själv hade jag dessutom flyt att knipa de två största på 6900 g och 6800 g samt ytterligare en grann bit på 5640 g. Gösfisket blev en väldigt lyckad historia så nu känns suget efter gösfisket minst lika stort som det gör efter gädda och abborre.

6800 g - 84 cm (k2)

Här en lite mindre gös (6800 g – 84 cm)

Om gäddfisket gick sämre än väntat och abborrfisket blev godkänt så kan man säga att gösfisket vägde upp hela sommaren så att jag faktiskt känner mig nöjd totalt sett. Just sådana här fisken som sticker ut mot det man upplevt tidigare värderar jag riktigt högt. I år har jag faktiskt fått uppleva några sådana. Jag räknar även in ismetepremiären i januari som ett sådant pass då det blev en minnesvärd trippel på 11200g, 8500g samt 8400g. Så sammantaget känns det som att även 2011 varit ett rätt bra fiskeår för mig, fastän det inte riktigt är slut ännu…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar