måndag 26 mars 2012

Vägen från ung och oerfaren till rutinerad sportfiskare

En av mina avsikter med bloggen är att hjälpa och inspirera de som nyligen fått upp ögonen för sportfisket. Därför försöker jag variera innehållet på bloggen så det skall passa både de nya och de mer rutinerade. I detta inlägg går jag in på hur lätt det kan vara att tänka fel i början och hur svårt det ofta är att fokusera på rätt saker.

Från fisketidningar till internet

Jag minns när jag på allvar fastnade för sportfisket. I början var allt runt fisket hyperintressant och man läste böcker och slukade tidningar i rasande tempo samt kollade i redskapskataloger och postorderkataloger. Vad jag inte hade tillgång till som dagens generation sportfiskare har var internet vilket man kan se som en riktig guldgruva där man finner all tänkbar information. Med internet kan man snabbt svar på sina frågor och även diskutera sina erfarenheter med andra likasinnade. Sist men inte minst så har man möjligheten att träffa nya fiskekompisar och knyta kontakter runt om i landet. Man kan säga att med internet fick sportfisket ett uppsving med möjligheter som ingen tidigare trodde var möjligt.

Lätt att fokusera på fel saker

Något som jag tror är vanligt i början är att man fokuserar på fel saker vilket lätt hämmar ens utveckling och resultat. I mitt fall och säkert i många andra så kretsade onödigt mycket tid till fiskeutrustningen och framför allt spön, rullar och beten. Man trodde att det mesta hängde på vilket drag eller fluga som satt på linändan. Gick fisket dåligt så fann man lätt en förklaring och ofta var det vädret eller betet man skyllde på.

Med tiden började man dock inse att det hela inte var så enkelt som man först trodde. Jag skulle vilja påstå att ju mer erfarenhet man skaffar sig desto mer förbryllad blir man och ibland känns det omöjligt att hitta en logisk förklaring över fiskeresultatet. Många gånger tror jag att det är en kedja av flertalet komponenter som måste stämma om fiskeresultatet skall bli bra. Därför är det viktigt att skaffa mycket kunskap och sedan rätt utrustning och teknik för ändamålet. Tillsist gäller det även att fiska flitigt vilket man inte får glömma.

I mitt fall började fisket lossna på allvar sedan jag insett vikten av att lära sig de olika fiskarnas liv och leverne. Därefter kunde man börja leta efter intressanta vatten där de olika arterna kunde tänkas trivas. Nästa steg blev att leta efter vatten med de rätta förutsättningarna för att fisken kunde växa sig stor och med det var mitt intresse för speciemenfisket fött.

När den värsta pryl och beteshysterin lagt sig började jag istället fundera mer på hur man skall gå till väga för att på bästa möjliga sätt fånga sina tilltänkta fiskar. Viktigast av allt är att veta vad fisken befinner sig för dagen vilket ofta varierar rejält beroende på årstid. Sedan gäller det att fiska på rätt sätt. Det kan vara att hitta de rätta djupet, rätt hastighet och gång på betet samt hitta den bästa fisketekniken.

Efter detta kan man tänka vilka beten som kan passa bäst och vilka färger som borde fungerar. En sak som jag mer och mer tänker på nu för tiden är att köra hårt då förutsättningarna är de bästa och tvärtom spara på krutet då fisket är dåligt. På det sättet blir ens fiske effektivare och man riskerar att inte fiska sig less.

Viktigt att ha de rätta egenskaperna som krävs

Under årens lopp har jag träffat på massor av sportfiskare. Det har varit allt från nybörjare till de lite mer erfarna samt några riktigt begåvade och hängivna. Att fiska med oerfarna fiskare är för mig en utmaning som både kan vara trevligt och givande men även lite frustrerande och irriterande. Här märker man rätt snabbt om den rätta potentialen och talangen finns. Tyvärr går inte alltid dessa två saker hand i hand och vissa människor måste öva mer än andra för att göra framsteg medan vissa istället har det i sig. Jag hävdar att fisket liksom mycket annat i livet handlar till stor del om vilka förutsättningar man besitter.

Givetvis handlar det mycket om att vara fokuserad och inte tappa humöret. Tappar man fokus och humör går det hela ofta rejält utför och smittar även lätt av sig till de andra i gruppen. Tålamod och en tro på det man gör är andra stora plus och inte minst ett öppet sinne. Med öppet sinne menar jag att det är bra att tänka i egna banor, våga testa nya saker för att bryta en ond trend men samtidigt ha koll på sina fiskekompisar och se hur de gör för att lyckas. I dessa avseenden ser man ofta skillnader fiskare emellan.

Tyvärr finns de människor som i princip vägrar lyssna på andra och kör sitt race rakt igenom. Ibland går det bra men ofta misslyckas det och då skyller man lätt på otur. Har man skygglappar för ögonen så blir man aldrig en duktig fiskare i mina ögon. En god regel är att titta på andra, speciellt de som får mycket fisk. Det hela handlar sällan om tur och ofta är det en och samma människa som gång efter gång lyckas bäst.

Ett exempel på hur man kan ta till sig råd på ett bra sätt var då jag och en kompis fiskade öring och röding i en sjö i början av sommaren. Vi hittade en intressant vik där det varma ytvattnet hade blåst in en hel del mat till fisken. Kompisen som jag hade med mig är inte speciellt rutinerad så han rådfrågade mig vilket bete han skulle använda. Jag rekommenderade ett Toby drag som brukar fungera bra under denna tid på året strax efter att isen lämnat sjön.

På en kort stund hade jag dragit upp 5 fiskar med kompisen bara fått en enda. Han började snart förstå att det inte bara handlade om tur och jag hade också sett vad det brast i. Jag instruerade sedan hur han skulle fiska. Problemet var att han vevade in betet i samma hastighet utan rörelse i spöet vilket sällan är rätt medicin då man fiskar med dessa typer av drag. Jag sa att han skulle köra med spinnstopp då och då varvat med lite rörelser i spötoppen samt att variera inspinningshastigheten.

Snabbt tog han till sig fisketekniken och innan vi hade fiskat färdigt hade han dragit upp 11 fiskar mot mina 9. Denna kille har vid senare tillfällen visat hur lätt han tar till och lär sig nya tekniker och metoder så definitivt har han den rätta talangen. Däremot saknar han den rätta passionen och glöden för fisket och precis som jag nämnde tidigare så går tyvärr inte alltid dessa två saker hand i hand.

Dagens trend – Att fokusera på metoder och tekniker

Det man kan se idag och inte minst i fisketidningar är en trend inom fisket då man fokuserar mycket på nya tekniker och metoder. Inte minns inom predatorfisket har man hämtat mycket från andra delar av världen vilket givetvis är intressant och roligt för oss sportfiskare. Men jag ser även en liten baksida i detta när snart var och varannan artikel utmålar den ena fiskemetoden bättre än den andra.

Jag får en känsla av att man gör detta mer för att sälja nummer än för att göra en så bra tidning som möjligt med varierat innehåll. Det jag kan tycka med detta är att det blir lite vilseledande och att man som ung och orutinerad missar att se helheten i det hela. Som jag ser det finns det ingen mirakelmetod som alltid fungerar utan nyckeln till framgång är istället att utifrån rådande förutsättningar kunna lista ut vilken metod/taktik som fungerar bäst just för stunden. Något som inte alltid är det lättaste men samtidigt en utmaning och en bidragande orsak till att göra fisket så intressant som jag finner det vara.

Lite att tänka på för de nya inom sportfisket

Som sportfiskare i dag har man tillsynes obegränsade möjligheter att förkovra sig inom ämnet och det svåra kan många gånger vara att fokusera på rätt saker och hitta det som passar en bäst. Mitt råd är att hålla ögon och öron öppna och ta till sig all den kunskap man kan. Lyssna och lär av de mer rutinerade fiskarna men försök även att tänka själv och testa dina teorier ute vid vattnet. Sedan gäller det att fiska och åter fiska för det är ändå där man lär sig den största delen. Våga misslyckas och se till att ta lärdom av varje pass.

Dokumentera och diskutera dina erfarenheter med andra och försök gärna sätta upp lite mål med ditt fiskande. Sist men inte minst se till att njuta av den friska luften och den vackra omgivningen som ofta finns där. Fiske ska också vara roligt och inte bli ett tvång med orimliga prestationskrav. Alla vatten är unika och förutsättningarna är inte detsamma överallt. Därför ska man akta sig för att bedöma fiskare efter hur stora fiskar de tagit.

Sist men inte minst så gäller det att förstå att en komplett fiskare kan man aldrig bli hur mycket man ens försöker. Det finns hela tiden nya saker att upptäcka, utveckla och lära sig och det är väl just den biten som gör sportfisket så beroendeframkallande för så många. Det får vara allt från mig denna gång. Ha de så gott alla sportfiskare där ute och hoppas ni lyckas bra med ert fiske framöver. Själv har jag legat rätt lågt ett längre tag men nu börjat komma i gång så smått…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar