lördag 30 juni 2012

Sen fiskepremiär med nya motorn

Äntligen har jag fått båten i sjön och tills i år har jag uppgraderat motorn med flertalet hästkrafter. Nu sitter en Honda 4-taktare på 20 hk som jag tror skall vara klippt och skuren till min båt, en Quintrex 390.

båten 2012

Här en bild på båten i naket skick utan fiskeprylar.

Första turen bestod förutom lite testkörning även av några timmars trollingfiske där målet var att lura någon gädda av bättre kaliber. Det blev tillslut 4 gäddor fast storleken var inte något att hurra för. Noterbart är att såväl vattentemperatur som vattenstånd inte är vad det brukar vara denna tid på året. 14 grader visade ytvattentemperaturen på och vattenståndet är nog minst 1 meter högre än normalt. Därför var det kanske inte så konstigt att varken rovfisken eller betesfisken befann sig där den brukar hålla till.

Ett par dar senare var jag ute på ett kortpass innan jobbet. Väderprognoserna hade lovat lite vind och på morgonen var det också i det närmaste vindstilla. Perfekt väder för lite vertikalfiske efter gös. Därför skyndade jag mig ut fast givetvis började vinden snabbt att friska på. Men första halvtimmen gick det rätt bra medan det senare blev nog så besvärligt att bemästra elmotorn i vinden. Fisket får jag se som klart godkänt för detta vatten och med tanke på den korta fisketiden på drygt 1 timme. Blev 8 gösar i rätt normal storlek för detta vatten, hälften mellan 3-7 hg och resten från 7 hg upp till en bit över kilot. Fast hade på en fisk som kändes klart tyngre och känslan var att det kunde varit en gös men säker kan man ju inte vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar