onsdag 25 juli 2012

Mahmoud tog fin abborre

I fredags var jag och Mahmoud och fiskade i den så kallade gäddån, ett ställe dit jag brukar ta hit mina fiskegäster. Normalt sett brukar fisket denna tid på året vara riktigt bra men givetvis var det inte så denna gång. Men helt överraskad är jag ändå inte då jag sett en nedgång i fisket här senaste åren samt att det är ovanligt högt vatten nu i sommar.

Det började trögt värre och det tog en bra stund innan jag krokade dagens första fisk, en gädda i 3 kilos klassen som gav en fight i det strömsatta vattnet. Normalt brukar stora spinnare vara rätt medicin men inte idag då de var extra kräsna. Effektivaste betet var istället mindre Vibrax spinnare i storlek 3 som gav mig totalt 4 gäddor.

För Mahmoud ville det sig inte riktigt men med en Vibrax i linändan kunde han i vad vi trodde sitt sista kast för dagen få hugg. Jag såg rätt snabbt att det nog inte var en gädda det var frågan om utan istället en abborre. Fisken stångades på rätt så bra innan den visade upp sig för oss. Tillslut kunde jag lyfta upp den på land och där låg en riktigt fin abborre framför våra ögon.

Fin borre

Just innan vi skulle ge upp kom dagens bästa fisk…

Abborren vägdes till 890 gram med en längd av 39 centimeter. Strax därefter tog han även en gädda vilket blev en fin avslutning på ett trevligt fiskepass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar