tisdag 3 juli 2012

Testat – Savage gear Folding rubber mesh landing net

Under de senaste åren har det hänt en hel del på marknaden vad det gäller större håvar till båtfiske. Tidigare fanns det bara större laxhåvar eller karphåvar att tillgå. Dessa typer av håvar fungerar hyggligt men de är inte optimala på något sätt. Senaste tiden har det istället börjat dyka upp allt fler stora predatorhåvar och en av dessa har jag nu använt i ett par säsonger.

Håven är en Savage gear Folding rubber av större modellen. Största fördelen med dessa ”nya” typer av håvar är att de är försedda med mjuka, gummibehandlade nät med mindre maskor. Skillnaden jämfört med de tidigare nylonnäten är att man får ett styvare nät men i gengäld ett nät där krokarna inte lika lätt fastnar i. Detta betyder i mina ögon väldigt mycket då man lättare slipper reda ut trassel med krokarna fastnade i nätet och samtidigt förkortar tiden för fisken i håven om man har för avsikt att släppa tillbaka den. En tredje fördel är att man kan lägga den tiden på fiske istället, vilket ju såklart är trevligare samt gör fisket mer effektivt.

En annan fördel jag märkt med ett styvare nät är då man fiskar där det är strömt eller skall håva då man kör trolling och inte vill stanna båten är att nätet inte flyter upp till ytan på samma sätt som ett vanligt nylonnät gör.

Nästa fördel jag märkt med denna håv är dess smidighet trots storleken. Här har Savage gear som vanligt ”tänkt till” och fått till en bra lösning. När håven inte används viks håvramen ihop och tar då bara hälften så stor plats. Håvskaftet tas lätt bort från håvramen vilket gör den lätt att transportera. Känslan var till en början att ramen kunde vara lite väl klen men detta har med tiden suddats ut.

Storleken på ramen och djupet på håvnätet är andra egenskaper som man bör tänka på. En djup håv är att föredra. I den ligger fisken i säkert förvar till eventuell vågmatta, våg och kamera gjorts i ordning. Men ett allt för djupt nät gör dock håvningen besvärligare så lagom är bäst och här tycker jag att Savage gear lyckats bra.

Ramens storlek kan jag dock tycka är något för liten när det gäller riktigt stora gäddor. Under åren har ett antal gäddor från dryga metern upp till 115 cm håvats med denna håv och det har gått bra. Men känslan jag ändå får är att håven gärna hade kunnat vara lite större, speciellt i fall man skulle få chansen att håva någon riktigt stor gäddmadam i 120-130 centimeterns klassen. Under förra sommaren testades håven även under gösfiske då ett antal storgösar mellan 5-7 kilo fick syna håven. Intrycket man fick då var att håvens storlek var som klippt och skuren till just större gösar.

Slutorden blir följande: Till mitt fiske efter gädda och gös kunde jag nog knappast fått en lämpligare håv. Det jag sökte var en håv som inte tog alltför stor plats i båten, att den skulle vara lätt och smidig men inte för vek. Det känns nu som att jag fick en håv som uppfyller alla dessa kriterier och numera finns den alltid till hands i de båtar jag sitter i.

FAKTA:

Håven finns i två storlekar. Maskstorlek 11 mm.

Folding Net L (50x65x45 cm, handtag 78 cm) – ca pris 450 kr

Folding Net XL (70x85x62 cm, handtag 110 cm) - ca pris 550 kr

savage gear - folding rubber2

Två bilder på håven, den nedre i hopfällt skick. Jag brukar ha min håv i båten hopfälld fast med skaftet utdraget. Då går det på nolltid att vika upp håven i fall den skulle behövas.

savage gear - folding rubber

Att tänka på vid håvning!

Låt fisken trötta ut sig och jaga den inte med håven. Led i stället fisken till håven.

Var koncentrerad och tappa inte fokuset på själv håvningen.

Agera bestämt vid håvögonblicket.

Håvar du åt en kompis så var beredd i god tid men avvakta till rätt ögonblick innan du utför håvningen.

Vid ensamfiske så lägg håven klar och redo på relingen och vänta tills fisken är trött innan du försöker håva den.

Håll koll på var krokarna sitter för att planera håvningen på bästa sättet. Sitter krokarna på utsidan av fiskens huvud bör håvningen vara djupare, d.v.s. att man försöker håva den rakt underifrån.

Det bästa är att kroka av fisken i håven då den ligger på relingen med nätet i vattnet. Då skadas slemskiktet minst och tiden ovan vattenytan blir kortare.

Håven går också användas till att säcka fisken i medan man gör i ordning våg, kamera och andra prylar till dokumenteringen.

Är fisken trött och sliten vid återutsättningen kan man låta den stå i lugn och ro i håven ett tag och återhämta sig innan man släpper tillbaka den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar