tisdag 30 oktober 2012

Nu står vinterfiskesäsongen framför dörren

Inför oktober månad hade jag rätt goda förhoppningar om ett bra gäddfiske men det blev inte så många pass av flera orsaker. Dels allt jäkla regnande som förstörde en del sedan också mycket jobb samt en krånglande rygg/nacke på det. I början av månaden hade jag ett spännande fiskepass som kunde slutat intressant då en gädda av större kaliber smällde på. Tyvärr slapp den efter en längre kamp nära båten.

Från mitten av månaden ändrades vädret markant då kallare luft började rasa ner över oss, vattentempen sjönk snabbt och nu i slutet av månaden har vi isar som håller en tjocklek på mer än 10 centimeter i vissa vatten! Det blev alltså en tidig övergång till vintern detta år. Det positiva är att isen denna gång fick en vecka på sig att växa utan en massa snö på sig. Nu idag snöar/regnar det om vart annat. För fiskets och isens skull får vi hoppas på regn.

Förra veckan roade jag mig med att vinterförvara båten och plocka undan sommarfiskeprylarna. Nu denna vecka har jag börjat pula med ismeteutrustningen och andra tillbehör inför vinterfiskesäsongen. Förhoppningsvis är första isfisket nu inte långt borta…

5600g-
Så här vill man gärna att isen skall set ut!  Att blankisar generellt ger betydligt fler hugg än isar med snö är något jag kan skriva under på. Denna gädda är tagen under premiärfisket november 2009. Faktiskt senaste gången vi här i Norrbotten hade fina isar utan snö i början av en isfiskesäsong.

11200g-120cm (k)
Isfiskesäsongen 2010/2011 såg isläget annorlunda ut. Först en osedvanligt långvarig kyla som omöjliggjorde allt isfiske. Sedan runt jul och nyår kom det en massa snö. Premiärfisket ägde rum den 11 januari och blev överraskande bra med b.la. denna gädda på dryga 120 centimeter.

Hur ser då mina planer ut för resten av året? Förhoppningsvis kan jag putsa mitt årsbästa (7200 g) vad det gäller ismete efter gädda som jag inte alls är nöjd med. Jag känner även ett visst sug för lakfiske. En del planer finns således i huvudet men återstår dock att se hur mycket fiske det hinner bli innan årets slut. Sedan skall ju vädret säga sitt och vi vet ju hur mycket det kan ställa till det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar