torsdag 20 december 2012

4 år med bloggen…

I början av 2009 så föddes idén att starta upp en egen fiskeblogg och efter lite funderande om bloggens inriktning och mening kom den igång några månader in på året. Fiskeintresset har funnits där sedan unga år och fisket har alltid haft en viktig betydelse i mitt liv. För det mesta har det handlat om ett sätt att komma ut i naturen och koppla av kombinerat med spänning och inte minst den eviga tanken i sportfisket, hur man skall överlista fisken. Själva fisket får också en att bli så uppslukad och koncentrerad så det är lätt avskärma sig från omvärlden och alla dagliga bekymmer vilket kan vara skönt speciellt då man haft en jobbig och stressig arbetsdag.

Året innan jag startade bloggen hade jag flyttat från Luleå och bosatt mig i det natursköna lilla samhället Överkalix. Jag behövde bara titta på en karta för att förstå att här är möjligheterna tillsyntes oändliga när det gäller sportfiske. Stora sjöar, älvar, åar. Små bäckar och tjärnar och mindre sjöar fanns där inom räckhåll och allt dessutom helt outforskat. Just att allt är nytt och okänt gillar jag, givetvis kräver det mer tid, tålamod och kunskap av en själv för att lyckas med fisket än om man skulle välja att ta genvägar genom att fråga eller bli guidade av någon annan. ´

Men som sagt flytten innebar en nytändning vad det gäller fisket och speciellt då specimenfisket (jakten på de stora fiskarna). Första året började jag utforska en rad småvatten något jag genom åren varit svag för. Resultatet blev för mig enastående i flera avseenden. Jag letade mig till otillgängliga vatten där fisketrycket var obefintligt och fann ställen där det bokstavligen kryllade av fisk. Storleksmässigt var det skapligt bra med tanke på de vatten jag fiskade i. Det blev några abborrar strax under kilot samt ett par gäddor mellan 7-8 kilo.

Här nedan följer en kortare resumé om mitt fiske under bloggens 4 år…

2009

Under detta år började jag allt mer tänka på de större fiskarna och snegla på de lite större vattnen. Men det mesta av fisket skedde i några småvatten och det var först i slutet av sommaren jag kände mig riktigt motiverad att satsa mer inriktat på de större exemplaren. Jag hade nu en båt stationerad vid ett intressant abborrvatten som jag fiskade en hel del i under sommaren. Det blev en hel del fina abborrar var av några vägde över kilot samt en gädda på dryga 9 kilo.

Under sommaren åkte jag med två gamla vänner på en fjällresa som blev väldigt lyckad. Både vädret och fisket var på topp och för första gången någonsin fick man bekanta sig med kanadarödingen. Fredde klämde till med resans bästa fiskar var av en kanadaröding på dryga 4 kilo samt en harr på 1,2 kg.

Fredriks grymma Kanadick 4280g-77cm-k

Fredriks fina kanadick vägde 4280 gram.

Under vintern uppgraderad jag min gamla ismeteutrusting och hann med några pass inriktat på de stora gäddorna. Fisket skedde i några utvalda vatten och i slutet av året kom belöningen i form av en gädda på 9220 gram. Efter denna gädda var målet glasklart, en gädda över 10 kilo skulle bara tas och nu hade jag också börjat få bättre koll på några vatten som kändes intressanta.

2010

Under hösten 2009 kom jag i kontakt med en gammal fiskevän Krister Wallmark som jag mötte en hel del under 90-talet då vi bägge två var hängivna specimenfiskare och metare. Sedan dess har Krister mestadels fiskat efter predatorer som gädda, abborre och gös. Eftersom jag hade byggt upp fiskesuget under 2009 så kändes det helt rätt i tiden att satsa fullt ut på fisket detta år. Därför var det glädjande att få fiska med Krister och ta del av hans erfarenheter och speciellt då vad det gäller båtfiske som jag inte praktiserat i någon större omfattning tidigare. Ni som följt bloggen har sett att sedan 2010 och framåt så är Krister den jag fiskat klart mest med utav mina fiskapolare. Det var även under detta år jag kom med i den lilla specimenklubb Krister startade 2006 Team North predator.

Men de största och bästa fiskarna detta år tog jag då jag fiskade ensam med ett par undantag. Planen var klar inför året, en gädda över 10 kilo och det infriades med råge. Totalt 3 gäddor över 10 kilo där den största vägde över 12 kilo! Just den gäddan är nog den bästa fisken jag fått. Det är alltid svårt att rangordna sina bästa fiskar men ser jag till den glädje jag kände efter fångsten så var denna fisk den största. Ismetesäsongen gick som en dans på rosor och det var där jag skördade mina största framgångar. Gäddfisket sommartid gick också i mina mått mätt bra med ett gäng gäddor från 7 kilo och uppåt. Det roliga var också att jag lyckades bra i princip i alla de vatten jag planerat att fiska innan året, så med facit i hand var planeringen perfekt genomförd.

11220g-116cm (k)

Inte min största gädda men definitivt den vackraste av dem alla. Passet innan denna gädda på (11120g – 116cm) tog jag min hittills största på 12,1kg och passet efter en på 9,4kg. Tala om en hot streak…

Gösen blev en ny bekantskap för mig under året och där har jag mycket att tacka Krister för då han troligtvis är den person som fiskat mest gös av alla i Norrbotten. Blev också en skaplig gös (2660 g) för att vara i Norrbotten som jag fick på för den för mig nya metoden vertikal jigging. Abborrfisket gick också bra detta år med flera abborrar över kilot samt ett nytt personbästa på 1410 gram. Totalt sett ett mycket minnesvärt år där det mesta gick vägen för mig.

2011

Detta år kommer jag ihåg som ett ojämnt år vad det gäller fisket. Tyvärr var de yttre förhållanden ofta som sämst under de perioder man ville att de skulle vara som bäst. Häftiga sommarregn och regnrekord på hösten förstörde stora delar av mitt gäddfiske men sommaren var varm och några soliga veckor hade vi också. Kanske abborrfisket och gösfisket skulle gå bättre istället? Som tur var blev det också så. Jag fiskade inte speciellt mycket abborre så utifrån den ringa fisketid jag la ner får jag vara nöjd med resultatet. Fiskade dock i ett vatten jag kan in och utan så spillde ingen energi på att behöva reka av vattnet. Jag höll trenden från åren innan med några abborrar från kilot och några hekton uppåt. Vad det gäller gäddfisket så fanns det ett positivt undantag och det var ismetet. Där kom också årets största och längsta gädda, en fin sak på dryga 120 cm och 11,2 kilo. Samma pass ytterligare gäddor på 8,4 samt 8,5 kilo. Ett höjdarpass som jag sent skall glömma. Det blev dock ingen 10 plussare under sommaren för mig men däremot fick jag vara med då Krister tog en gädda på dryga 10,5 kilo vilket var trevligt.

Men årets höjdpunkt blev gösfisket utan tvekan. Vi testade ett nytt vatten som vi inom klubben länge sneglat på vad det gäller gös, nu blev också tanke till verklighet då vi gav vattnet några chanser under den som vi trodde hetaste tiden på året. Men att det skulle gå så bra som det gjorde hade ingen av oss ens vågat drömma om.

6900 g - 86 cm

2011 gick i gösens tecken och jag hade turen att ta de två största det året, fiskar strax under 7 kilo…

Efter de tre första passen hade vi lyckas ta tre gösar mellan 6,5-7 kilo! Helt overkligt med tanke på hur det sett ut i de andra gösvattnen man känt till sedan tidigare. Lägg då till att gösar i denna viktklass inte är speciellt vanliga här uppe. Vad vi visste om innan dessa pass var endast 3 gösar över reggvikten fångade i Norrbotten i modern tid. Nu då 3 till på bara 3 fiskepass så förstår nog alla hur stort det kändes.

2012

Jag kände redan innan årets första dagar att i år blir nog fisket inte lika viktigt och stort för mig och så blev det också. Det är bara inse att man med åren numera inte automatiskt ger sig iväg att fiska utan att det där riktiga suget finns där. Jag kan tyvärr tycka det är lite synd att det inte blev mer fiske under vissa perioder i år men samtidigt har jag fiskat mycket ändå med tanke på att inte lusten alltid funnits där. Men jag har sagt det förr och säger det igen att fisket skall inte kännas som ett tvång utan istället skall man känna glädje innan man åker iväg. Finns glädjen där så blir resultatet också bättre.

Glädjen och suget kom såsmåningom fast först mot höstkanten. Som så ofta så kom resultatet då också. Finns det rätta suget där är det lättare att planera inför sina fiskpass, man håller ut längre och smider planer i huvudet som man inte såg tidigare. Gäddfisket mitt blev obefintligt under sommaren men kunde istället ta igen lite av det under hösten. Det började också riktigt bra med en gädda på 10420 gram – 117 centimeter. Tyvärr kunde det slutat i samma goda anda då jag tappade en riktigt tung fisk, men man kan inte få allt här i livet… Mellan dessa storgäddor hann jag med att få ett gäng skapliga madammer i storleksordning 7-9 kilo vilket inte var helt fel.

Mestadels handlade det om trollingfiske och faktiskt den första hösten jag ägnat mig åt gäddfiske mer än några enstaka pass. Så man kan ju inte påstå att jag är någon effektiv gäddfiskare direkt då jag oftast väljer bort den hetaste av alla perioder. Fast mycket handlar dock om båt och utrustning. Från och med i sommar har jag för första gången känt att jag har ett fungerade ekipage som jag känner att jag kan fiska effektivt med. Tidigare har jag varit mer låst men som tur är har jag haft goda vänner som varit bättre rustade än en själv som jag kunnat fiska med istället.

För första gången på flera år fick vi fiskbara isar i slutat av året. Jag hade önskat att jag hunnit utnyttjat situationen bättre men hann med i alla fall tre riktade ismetepass på gädda och två på lake. Resultatet får jag lov att vara nöjd med. Tre trevliga fiskar hann det bli på dessa pass, den första i skaran räknar jag med den gös jag lyckades lura. Inte ofta man får gös från isen i mina fiskevatten och fastän den inte var någon jätte (1590 g) så räknar jag den som en bra fisk. Den andra är gäddan på 8120 gram. Jag har under de senaste tre åren på ismete tagit många som varit större än denna (totalt 9), men då det just i år gått tungt med ismetet var denna fisk välkommen och min dittills största.

Fast årets hittills bästa fisk är givetvis laken som sprängde 4 kilos gränsen. Den har jag ju skrivit så pass mycket om senaste tiden så känns onödigt att skriva om det igen, men som sagt en värdig fisk som räddade lite av ett annars rätt så mediokert fiskeår.

4120-g-87-cm-2

Fisken som förändrade synen på mitt fiskeår 2012

Snart kommer en utförligare årskrönika av fiskeåret 2012. Förhoppningsvis hinner man med något ytterligare fiskepass innan årets slut men inser att det mycket väl inte kan bli så. I den del av landet man bor i är man definitivt slav under vädret. Är det inte sträng kyla så är det snöstorm, så har hela december sett ut hittills. Skulle det bli någon fin dag då gäller det ju också att ha turen att inte jobba, nej detta är ingen trevlig årstid i mina ögon…

Bloggens innehåll, inriktning samt framtid

Tanken med bloggen var redan från början att den skulle handla om sportfisket i allmänhet och allt det goda som det kan föra med sig förutom själva fiskeupplevelsen. Till detta även en del tankar och frågeställningar runt omkring fisket, liksom att gå lite djupare in i vissa frågor. Sedan givetvis att delge mitt eget fiske och dela med mig lite av mina erfarenheter. Något annat jag gillar med att driva en blogg är att kunna lyfta fram andra personer och skriva om annat runt fisket som inte bara gäller mig själv. Meningen är att sportfisket skall hamna i fokus och inte bara bloggaren själv, fast det skall väl finnas en mix i detta och den hoppas jag att man hittat.

Jag har märkt att med tiden har innehållet ändrat sig en del beroende på vilka typer av fisken man bedrivit, något som också blir rätt naturligt. Detta är även meningen i fortsättningen och eftersom jag gillar många olika slags fiskemetoder efter flertalet arter så kommer variationen förhoppningsvis bli rätt stor och med det bloggen också mer innehållsrik och bred.

solnedgång (k2)

Förutom själva fiskeupplevelsen tillkommer så mycket annat som att bara njuta av tillvaron och i detta fall midnattsolen…

Lunch vid lägerelden (k)

eller att sitta och prata strunt med några goda vänner vid en lägereld.

Från början var det inte många besökare som hittade till bloggen, mest vänner och bekanta men med tiden har besökarfrekvensen stadigt ökat, från första året ca 10 unika besökare per dag till idag runt 50 i snitt. Antalet sidvisningar har gått upp ännu mer från knappt 100 per vecka till idag närmare 1000. Sådant är kul liksom att folk uppskattar det man skriver om. Sedan är det alltid kul att kunna hjälpa andra och även kunna få råd och tips tillbaka, kanske är det just detta som är största fördelen med sociala medier. Att det är lättare att träffa och komma i kontakt med andra med samma intresse som en själv. På det sättet är internet revolutionerande…

Egentligen är inte besöksantalet det viktigaste för mig men givetvis är det kul och stimulerande då man märker att folk besöker ens blogg i allt större omfattning. Men den största fördelen som jag ser det är att ju fler läsare man når ut till ju större chans har man att påverka. Eftersom naturen och miljön ligger mig värmt om hjärtat blir det naturligt att dessa frågor tas upp emellanåt.

Meningen med bloggen är att den skall leva vidare ett bra tag till och förhoppningsvis utvecklas till det bättre. En del idéer finns till förbättringar men mycket hänger också på hur mycket tid och motivation som finns. Just nu hoppas jag bara på lite bättre väder så man kommer ut på isen, var flera veckor sedan sist. Avslutningsvis önskar jag alla läsare ett gott slut på året och välkommen tillbaka till bloggen som nu går mot sitt femte år…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar