tisdag 4 december 2012

Rapport från mina två senaste ismetepass - 8+ gädda och gös.

Man kan säga att vi fick en rejäl övergång i vädret från plusgrader och regn till blåst och kyla samt en del snö. Nu känner jag mig att vi kom lindrigt undan här i Norrbotten med bara några centimeter snö om man jämför med delar av Västerbotten och längre ner efter ostkusten. Kan tänka mig att alla laddade och isfiskesugna Skellefteåbor gråter blod efter de otroliga mängderna snö som fallit där under helgen. Själv kan jag bara vara tacksam för att gud riktade sina snökanoner från Bottenviken lite längre söderut istället för tvärtom.

Själv har jag hunnit med två fiskepass efter de två lakpassen jag tidigare skrivit om. Förra helgen hade jag och Krister lyckats tajma in några dagars ledighet samtidigt. Tanken var på förhand att fiska två dagar med inriktning på gädda. Men efter en dag ute i 15 gradig kyla och blåst så beslutade vi att skippa morgondagens tänkta fiskepass. Kylan var inte alls trevlig, kanske man också inte hunnit bli van den riktigt. Men just kombinationen med kyla och blåst gillar jag inte. Dels så fodras mer kläder och de fria hudytorna som ansikte och händer tar enormt mycket stryk. Dessutom fungerar inte alltid utrustningen som man tänkt sig samt att man ständigt får fixa till hålen så att de inte isar igen.

Krister som gjorde sitt första ismetepass på väldigt länge då han förra året skippade isfisket helt hade det lite problematiskt med sin utrustning. Att han dessutom frös så mycket om händerna gjorde saken inte enklare precis. (Läs Kristers egen skildring om fisket på TNP hemsida). Gäddorna var också väldigt morgonpigga denna dag och vi fick typisk nog många napp då vi inte hunnit få ut alla våra spön. När sedan alla våra spön för dagen var utsatta vilket blev 7 till antalet hände inte mycket.

Det som räddade dagen lite var en bättre gädda som tog på en av mina mörtar. Rätt snabbt kände jag att den nog inte var så liten. Gäddan var rätt seg av sig då den gjorde flera kortare rusningar innan den slutligen gav sig. Men att det skulle röra sig om en riktigt storgädda trodde jag inte då den inte hade den råstyrkan som de brukar ha. Dock en rätt massivt byggd pjäs på en bit över 8 kilo. Faktiskt min största isgädda detta år och den 10:e största på ismete någonsin. Så den satt rätt fint…

8120-g-2

Gäddan vägde 8120 gram och föll för en levande mört. Bör sägas att skall man ta en bild, väga eller mäta sin fångst och sedan släppa tillbaka fisken när det är många minusgrader så krävs det god planering innan.

I detta fall så krokades gäddan av i hålet, sedan höll jag den under vattnet i hålet medan Krister gjorde i ordning vägsäck och våg. Sedan snabbt i säcken för vägning och sen ner i hålet igen. Där höll jag gäddan medan Krister fixade i ordning kameran. När han var redo med kameran tog jag upp gäddan och vi tog en bild, sedan ner med gäddan i hålet. Varje moment tog mellan 5-10 sekunder då den var ovan vattenytan. Säg att skulle det ta längre tid, runt 20 sekunder då gäddan får exponeras i luften så skulle den säkerligen få köldskador. Så det hänger på sekunder och inget får gå fel…

Är man själv så tycker jag man inte skall fiska när det är flertalet minusgrader, är man flera så bör man dels vara van vid återutsättning samt ha rätta grejor till detta för annars kan gäddan ådra sig köldskador.

Helgen innan var det kontrast på väderläget med duggregn och flertalet plusgrader. Även isarna som var glashala med vatten på. Det sistnämnda passade inte mig och min rygg speciellt bra men bestämde mig att ta det rätt lugnt och hoppades på att inte alla napp skulle samtidigt. Jag fiskade också i ett relativt svårfiskat vatten där nappen vanligen inte kommer allt för tätt. Nappfrekvensen blev väl något bättre än normalt och de var rätt jämt fördelade under första halvan av dagen, efter lunch var det desto glesare. Det började lovande med en 6 plussare efter ca 20 minuter.

6040 gram

Bra start med gädda på 6040 gram.

Nästa fisk var inte en gädda utan en gös! Kul att få en gös från isen vilket sannerligen inte är vanligt här uppe. Det var också min första vintergös från detta vatten så det var extra trevligt fastän den inte var speciellt stor.

1590 gram

Kul med en gös. Vikt: 1590 gram. Var dock inte helt oväntat då platsen för dagen var vald delvis för att jag trodde att chansen att få gös fanns där plus att jag vet att området även håller fina gäddor.

Blev även två mindre gäddor och några missade hugg. En helt okej dag ute på isen med andra ord och framför allt slapp man att frysa…

2 kommentarer:

  1. Mycket spännande läsning!

    Skriver lite själv på: https://andersmatti.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Kul med fler bloggare, vi är inte så många nu för tiden. Skall kika på din blogg samt lägga till den på min lista.

      Radera