lördag 9 mars 2013

Fisketorka på bred front

Just nu infinner sig en rejäl fisketorka både för mig liksom mina övriga kamrater i Team North Predator. Största orsaken till detta är naturligtvis vädret som egentligen varit rätt normalt denna vinter. Vad som anses som normalt varierar naturligtvis var i landet man bor och där ser jag en klar nackdel med att bo så lång norrut som man gör.

Med viss avundsjuka ser jag hur väderrapporterna ofta visat runt nollan eller bara några minusgrader södra och mellersta delen av landet medan vi uppe i norr mer konstant haft mellan 10-20 minusgrader. Dock fick vi två rejäla undantag då mild atlantluft smög sig in västerifrån och i mitten av februari hade vi helt plötsligt ett par plusgrader.

Just den helgen var jag ledig från jobb och annat så då var det bara att passa på att bege sig ut. Ismete och gädda blev melodin för dagen. Fiskade med deadbait och doftmedel, en metod som ju visat sig effektiv på de större gäddorna. Inför fiskturen konstaterade jag att jag haft rätt bra flyt i mitt gäddfiske de få pass jag lagt ner denna säsong. På de tre senaste passen har jag tagit gäddor över metern samtliga gånger varav två gäddor mellan 8-9 kilo. Frågan var om flytet skulle hålla i sig. Svaret blev ett NEJ då jag under dagens lopp inte hade ett endaste hugg. Då var man nere på jorden igen.

För ett par veckor sedan kom nästa mildluftsattack och nu var det riktigt varmt med flertalet plusgrader. Själv befann jag mig i slutfasen av en influensa. Jobbade några dagar då det var som mildast och inväntade helgen med ett allt ökat fiskesug. Planen var lakfiske men både fredag och lördag var det friska vindar och 10-15 minusgrader. Ingenting för den tuffe men för en köldstel vekling som jag var det tillräckligt för att stanna hemma. Söndagen då? Ja vinden hade avtagit så möjligheten fanns men då dök ett annat problem upp istället. Brorsan hade nämligen lyckas tappa sin bilnyckel så det var bara för mig att bege mig de 12 milen med hans extra nyckel. Blev förvisso en trevlig dag nere hos föräldrarna där brorsan med familj befann sig, men något lakfiske blev det däremot inte.

Så min laksatsning blev det inte mycket utav denna vinter heller. Snart är leken avklarad och det blir svårare att hitta dom. Men samtidigt skulle det vara en liten utmaning att fiska riktat efter lake under våren så inte omöjligt att det blir något enstaka lakpass innan isarna släpper för denna gång.

Annars hade jag innan året en del tankar på abborre från isen men samtidigt kan jag inte sticka under stolen att det är gäddfisket som upptar de mesta tankarna, där har jag ju också lagt mitt krut senaste tre vintrarna vilket gett mig en del rutin och kunskap. Att sadla om och satsa på en annan art kan säkert vara kul men fodrar samtidigt mer planering och annat som tar tid.

Men hur som helst så är tanken att komma igång med fisket från och med mitten av mars och sedan försöka hålla i det fram till dess att isarna börjar sjunga på sista versen. Med andra ord lär det komma fler fiskerapporter här på bloggen här framöver…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar