måndag 22 april 2013

Äntligen en fin aprilgädda!

Jag har skrivit det förr här på bloggen att det liksom har gått troll i mitt aprilfisket efter gädda. För att belysa detta ytterligare har jag lagt fram statistik som visar att framför allt medelvikten är skrämmande låg i april jämfört med andra månader. Däremot att antalet gäddor per pass ökar är mer logiskt då det både är mindre snö på isarna (vilket ger bättre jaktljus för gäddorna) och man kan fiska längre pass då det är ljusare längre.

 [clip_image004%255B1%255D.gif]

Bilden visar hur många procent av mina gäddor som väger över 5 kilo. Som sytes ligger april sämst till av alla månader.

Men för mig är det storleken som räknas, eller i vart fall vill jag försöka hitta dom platserna där de största gäddorna för tillfället och sedan försöka lura dessa till hugg. Något som visat sig lättare sagt än gjort. Under förra veckan gjorde jag i alla fall några försök att ändra på statistiken och få mig en fin aprilgädda.

TORSDAG 19 april

Fiskesuget var på topp efter en paus från fisket sedan 7 april. Dagens fiskpass var dock framför allt ämnat för pimplande av betesfisk till helgens fisken. Det tog inte lång stund förrän jag hade fyllt en hink med mört och eftersom jag hade gäddgrejorna med mig satte jag ut mina spön under några timmar.

Det tog bara några minuter innan första fället kom och gädda nummer ett kunde landas. Gäddan i sig var inte speciellt anmärkningsvärd utan en fisk på dryga 3 kilo. Men det som jag reagerade över var att den hade rätt färska bitmärken tvärs över ryggen. Några veckor tidigare fick jag en annan gädda i 3 kilos klassen med liknande märken med en bredd på ca 15 cm! Så helt klart finns det någon/några större individer som patrullerar i området.

Det blev ytterligare några hugg varav två landade gäddor plus en på pimpel! En av gäddorna lurade mig fullständigt tre gånger om. Vid själva mothugget blev det lite tvärnit men sedan kom den med snällt, påminde mer om en lake så jag började spekulera om en finare sådan. Men nog var det en gädda alltid och när skallen kom upp genom hålet blev jag riktigt överraskad över dess storlek. Den skallen hade nästan kunnat sitta på en 10 klubbare!

6200 - 106 cm

Ingen skönhet direkt, undrar om några gäddhanar törs närma sig denna när gäddleken snart drar igång? Jag var dessutom snäll och vände den rätt väg så att man slapp se det blinda ögat.

Men tyvärr hade den inte mycket mer än en stor skalle och sina dryga 106 centimeter att skryta med utan i övrigt var den ful, mager och dessutom blind på ett öga. Förutom detta hade den borta en del av stjärtfenan, såg ut som om någon hade klippt bort den. Skumt, den gäddan måste minsann ha haft det kämpigt livet igenom.

LÖRDAG 21 april

Helgens fisken var veckans huvudmål och nu skulle det göras ett seriöst försök att lura upp någon större gädda. Lördagens fiske var planerat sedan en tid tillbaka på en plats där vi vet att det brukar gå stora gäddor så här års. Krister som känner till platsen bättre än vad jag själv gör pratade om normalt 10-20 napp med tanke på att vi är två stycken som fiskar och planerar att hålla ut ca 10 timmar på platsen.

Men verkligheten stämmer inte alltid med det som tidigare varit. Det som stämde däremot var tiden vi fiskade, blev nog närmare 10 timmar på platsen. Antalet napp stannade på 1 och antalet gäddor blev 0. Men så är det med fiske, det blir inte alltid som man tänkt sig och det är ju en av de sakerna som man faktiskt uppskattar och gillar mest med sportfisket. Sedan är det ju förstås trevligare de gångerna man överraskas positivt i stället som idag tvärtom. Så trots resultatet var vi inte allt för nedslagna efter fisket.

Vet inte om det spelar in men det blåste en hård vind från nordväst nästan hela dagen och det är faktiskt något jag inte alls tycker om. Oftast de gånger då gäddfisket varit riktigt dåligt då jag ismetat har det varit samma sak. Känns som att det är för många gånger för att det skall vara en slump. Sedan kan man undra om fisken känner av och påverkas av själva blåsten eller kanske ännu troligare att det är tryckförändringen som de känner av. För oftast då nordvästvinden sätter in ändras lufttrycket rejält då kallare och torrare luft ersätter den tidigare fuktiga och milda luftmassan. Nå ja skojade med Krister och sa att här har man blivit lovad 10-20 hugg vilket man sett fram emot och så går det på detta vis…

SÖNDAG 22 april

Idag fiskade jag själv. Efter en hel del funderande hit och dit så tog jag beslutet någon gång mitt på lördagen om vars jag skulle fiska nästa dag. Det som föll avgörande för platsen i fråga var bitmärkena på de två 3 kilos gäddorna jag fått där tidigare. Men samtidigt har jag fiskat där flera gånger tidigare denna tid på året och då har det bara blivit smått. Men känslan växte bara sig starkare så när jag vaknade på lördagsmorgonen var valet glasklart.

Pigg i huvudet men sliten i kroppen kan man sammanfatta min status då jag fått ut mina spön strax före 8 på söndagsmorgonen. Jag hade hoppats på att gäddorna skulle vara lika morgonpigga som en själv men så var inte fallet. Första hugget som kom strax efter 9 resulterade i en tappad gädda i 3 kilos klassen. Sedan var det dött ett bra tag innan det kom 5 gäddor från 10:10 till 12:30 vilket var den heta tiden denna dag. Storleksmässigt inget att hetsa upp sig för utan bara smågäddor från kilo upp till ca 2,5 kg.

Marginalerna kan vara små som sagt och det visade det sig vara idag. Klockan 14:30 började jag så smått plocka upp mina spön. När jag tar upp det tredje spöet så far linan in i själva bjällran och snurrar sig fast på något märkligt sätt. Jag håller på i säkert fem minuter med att reda ut det hela då jag hör hur bjällran på spöet intill signalerar hugg. Fisken har redan tagit 45 fot lina och drar fortfarande ut linan i bra fart vilket får min puls att öka för första gången på länge. Brukar vara ett bra tecken när gäddorna sticker iväg med sådan fart.

Känner en härlig tyngd i mothugget och trots att gäddan inte gör några rejälare rusningar så känns det att den är sådär svårstyrd och orubblig som en större gädda kan vara. När den kommer mot hålet blir det lite mer liv i den men går ändå bra och snart har jag ett säkert gälgrepp och min största aprilgädda hittills är landad.

116 cm

9520 gram – 116 centimeter.

Tyvärr inte den bästa konditionen men 116 centimeter är en längd som inte går av för hackor. Känns riktigt kul med en bättre gädda denna tid på året och att min känsla för platsen visade sig stämma. Sedan ett nytt månadsrekord då det förra på 8220 g från 2011 nu är slaget.

Återstår att se hur vädret blir framöver och om man kommer sig ut på några fler fisken. Men inte alls omöjligt att man äntrar isen några gånger till innan man städar undan isfiskegrejorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar