onsdag 26 juni 2013

Semesterfisket så här långt

Oj vad tiden springer iväg, jag har nu redan avverkat 2 av totalt 4,5 veckors semester. Planen innan semestern var att fiska mycket första veckan och sedan ta det lugnare ett tag. Kanske man inte skall planera så mycket för verkligheten blir inte alltid som man tänkt sig. Det har jag om inte fått erfara hittills under semestern.

Första fiskepasset skedde redan samma dag som jag gick på semester och då handlade det om gäddfiske. Hur det gick avslöjar jag inte i detta inlägg utan kommer mer om det framöver.

Min goda vän och fiskekamrat Roger Karlsson skulle ha anlänt från södra Sverige helgen innan midsommarveckan. Men bara någon dag innan avresan så är oturen framme för en sekund. Resultatet blir en avskuren sena och ledkapsel i ett finger och gipsad hand/arm i 3 veckor. Riktigt tråkigt men som tur var enligt läkaren så gick operationen bra och fingret skall bli helt återställt i framtiden. Våra fiskeplaner gick därmed i stöpet men de är inte begravda utan vi har bara skjutit upp dom ett tag.

Istället för Roger tog jag in min far för en dags fiske och då går gösarna inte säkra. Tyvärr blåste det nog så mycket för vertikalfiske men eftersom farsan älskar det fisket så struntade vi i vinden och fiskade så gott det gick. Trots vinden som försvårade fisket gick de rätt bra men det brukar det göra då farsgubben är med. Lodet skvallrade på lite bättre fiskar så vi bestämmer oss att testa och strax därefter får jag ett bättre hugg. Upp kommer dagens första gös som även blir den största, en vacker fisk på strax under 2 kilo.

gösfiske

Vertikal jigging är ett grymt roligt fiskesätt och med mitt nya färgekolod blev det genast än mer trevligt…

Tyvärr bommar vi några “mördarhugg” på samma plats. Sedan byter vi ställe och där kommer huggen tätare men storleken är klart sämre. Vi avslutar fisket i samma område som vi började och nu får vi några hyfsade gösar mellan 1 - 1,5 kilo innan vi ger upp i den allt mer besvärliga vinden.

1000

Båten redo före ett gäddpass

Sedan har det blivit ytterligare ett gäddpass där fisket var kosmiskt segt och nu under midsommar blev det lite fiske i en mindre bäck efter bäcköring och lax. Inga laxar syntes till men några små öringar fick vi upp liksom en lake.

lukas fiskar

Lukas 7 år och Brynässupporter visade prov på tålamod vilket till slut gav resultat

lukas lake

i form av denna lilla lake…

Att jag varit besviken på vädret den senaste tiden är inte att överdriva. Några dagars regn får man väl räkna med med denna jäkla vind hade jag inte förväntat mig. Räknade ut att av de 8 senaste dagarna jag planerat att fiska från båt så har det antingen regnat eller blåst för mycket 6 av dagarna för det fiske jag velat utföra. Det som irriterar mig mest är hur fel de olika vädersidorna haft, man har sett på prognoserna och planerat utefter dom och så har de inte alls stämt.

Så därför har antalet fiskepass hittills blivit mindre än planerat men får väl ta igen det senare istället. Och så blir det också då jag fått möjligheten att haka på “hällekungen” S-O Larsson Mieko Fishing till Norge för att fiska hälleflundra. Skall bli riktigt kul och spännande. Havsfisket är för mig en okänd fiskearena och ett av de få fisken jag inte provat på tidigare. Därför kommer det garanterat bli väldigt lärorikt och trevligt att få lära mig detta fiske. Och en bättre läromästare är nog svårt att hitta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar