onsdag 31 juli 2013

Savage Gear – DP Spinner

Äntligen fanns den där, en vanlig gäddspinnare sådär lagom stor för att passa in i de flesta situationer och vatten. Självklart köpte jag på mig ett gäng inför förra sommaren. Under juni och början av juli var jag några svängar och fiskade från land i några små tjärnar och åar.

Frågan är då om de höga förväntningarna infriades? Ja det gjorde dom på alla punkter. För det första så föll de gäddorna i smaken och speciellt en kväll var det utan tvekan det bete som fiskade bäst av alla jag testade. Sedan håller de bra kvalité som står emot gäddornas vassa tänder utan att vara sig försämra gången eller nöta spinnaren nämnvärt.

6550g - 100cm k

I en mindre grund sjö skördade denna spinnare stor framgång och utklassade de andra betena jag provade. Denna gädda mättes till exakt 1 meter och bjöd på en rejäl kamp innan den kunde landas.

Vid vilka tillfällen kan då denna spinnare komma bäst till sin rätt? Först och främst ser jag den som ett bete för gädda men har även märkt att man får en del abborre ibland. Fiskar man från land i mindre åar och tjärnar fungerar den perfekt då den är lättkastad och går rätt grunt och är lätt att styra mellan tät vegetation och undvika stenar och annat bråte. Fiskar man från båt så skulle jag främst använda den då man fiskar på grunt vatten och där det är mycket vegetation. Fisket med spinnare är oftast bäst på sommaren då det är som varmast i vattnet och under sena kvällar händer det i vissa vatten att de större gäddorna går grunt och jagar. Vid sådana tillfällen är en gäddspinnare av denna modell ett hett alternativ.

 sg dp spinner -5

DP Spinnaren finns i många olika heta färgkombinationer men den färg som gått bäst för mig är denna. Som synes har den dubbla skedar som spinner mycket jämnt och bra. Även kroken tycker jag håller en bra kvalité.

Träskborre

I början av sommaren tog jag denna vackra abborre på just färgen Yellow Silver Holo Flame. Storleken på spinnaren var en 5:a (25g) och just den mindre modellen lämpar sig bäst till abborre medan de större 6-7  istället är klockrena till gäddfisket.

En liten skev bild vi svenskar har är att spinnare inte är något vidare bra bete då det gäller större gädda. Ser vi på statistiken så tas det inte heller så mycket större gäddor på spinnare men det är egentligen inte så konstigt då det inte fiskas med dem i någon högre utsträckning. Däremot i södra Europa och inte minst i Amerika så har dessa beten en betydligt högra status bland gäddfiskarna och på många ställen räknas de som det bästa gäddbetena efter de stora gäddorna.

Kort sagt i rätt vatten, i rätt situation och rätt tid så är spinnaren ett kanonbete för alla typer av rovfiskar…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar