tisdag 16 juli 2013

Vertikalfiske efter gös

I helgen var äntligen vädergudarna lite schyssta och gav oss relativt svaga vindar för en gångs skull. Själv var jag grymt fiskesugen då jag inte hunnit med så många vertikalfiskepass i sommar. Första dagen hade jag med mig Bosse och hans kompis Ronny i min båt.

Under förra sommaren följde Bosse med mig ut på ett fiskepass då jag lanserade metoden för honom. Tydligen gjorde detta intryck för sedan dess har han läst på en massa samt köpt sig utrustning till ändamålet. Jag kan förstå honom för detta fiske är riktigt roligt.

Fastän vi här uppe i Norrbotten inte har jämförelsevis så bra gösvatten som söderut så kan jag ändå se tjusningen i att fiska gös. Målet med fisket blir istället att försöka ta gösar som är ovanligt stora för att vara här i Norrbotten och där rankar jag en gös över 2 kilo som en fin fisk i de allra flesta av våra gösvatten. Idag känns det som att en gös på 2 kilo är minst lika svår att ta som en gädda på 8 kilo eller en abborre på runt kilot. Krister som fiskat väldigt mycket gös i flertalet vatten här i Norrbotten under många år sa för några år sedan att han nästan tyckte det var svårare att ta en gös över 2,5 kg än en gädda över 10 kg. Detta baserat på de vatten han fiskade i då. Sommaren 2011 lyckades vi dock oväntat bra i ett vatten vi länge velat prova och då kändes det helt plötsligt som att det inte var speciellt svårt att plocka betydligt större gösar än 2,5 kilo. Men i fjol visade det sig att de större gösarna även i detta vatten knappast är så många till antalet. Fisketrycket var stundtals rätt högt då många duktiga sportfiskare åkte dit och provade fiskelyckan men de flesta såg inte skymten av någon större gös. Förutom Kristers storgös på strax under 7 kilo som för övrigt var en återfångst från 2011 så togs det mig veterligen bara två till över 5 kilo. Märkligt nog tycks det vara brist på gösar i 3-4 kilos klassen i de gösvatten jag känner till här i Norrbotten.

Men man skall ha i åtanke att gösbestånden här uppe varierat rätt friskt genom åren. För bara tiotalet år sedan fanns det knappt några gösar i en del av de vatten som idag innehåller mycket gös. I flera vatten verkar det ha bildas likt som i många abborrvatten ett tusenbröder bestånd av mest smågösar med ett och annat undantag. Detta tycks vara ett rätt vanligt fenomen med gösvatten här uppe, kanske har det att göra med vårat klimat? Just den där biten att gösen lever på gränsen vad den klarar av i våra regioner gör den mer intressant i mina ögon. Att hitta bra gösvatten är inte lätt, men jag tror nyckeln kan vara att hitta de vatten där förutsättningarna har gjort att några lyckade årsklasser kommit fram och i brist på konkurrens snabbt fått växa upp. Eller så vatten där en naturlig balans redan finns med individer i olika storlekar, men sådana vatten verkar vara väldigt sällsynta i Norrbotten och frågan är om de existerar över huvudtaget? Gösen är således en riktig utmaning på dessa breddgrader och det är nog det som driver mig mest då jag åker ut och fiskar efter den.

Bosse och Ronny

Efter en trög start började Ronny dominera med gös efter gös. Betet som gav bäst var en Shaker i regnbågsfärg.

Åter till fisket som började trögt. Även vinden ställde till det till en början. Därför fick vi leta ställen där det blåste mindre. Men efter ett tag lugnade det ner sig med blåsten och vi kunde nu fiska effektivt över hela sjön. En och annan gös högg lite varstans men till sist hittade vi ett riktigt hett område där vi under en kort stund säkert drog upp 20 talet gösar. De stora gösarna såg vi inte till utan de flesta vägde från halvkilot och upp mot dryga kilot. Kul fiske och grabbarna i båten var mer en nöjda över dagen.

Dagen efter var jag själv ute och nu var målet att försöka lokalisera de större gösarna i det aktuella vattnet. Något som inte brukar vara det lättaste. Men det började bra, såg på ekolodet att det var några skapliga ekon en bit ner och jag hann inte mer än släppa ner betet så small dagens största gös på. En rätt kompakt gös på 2400 gram kom upp vilket ju var en trevlig start.

Dagens största

Idag fiskade jag med lite större jiggar, från 17,5 cm och uppåt. Tanken var att sålla bort de mindre individerna och få bättre toppfiskar. Något som också gav resultat. Finn-S 17,5 cm i grön/gul gav både den största gösen och gäddan för dagen.

Sedan blev det även några till skapliga gösar strax under 2 kilo samt ett gäng mindre individer. Några gäddor ville också blanda sig i leken och den största överraskade mig rejält. Hugget var inget speciellt, sedan kände jag att det var en tyngre fisk men den var så pass loj så jag trodde på en bättre gös vilket fick pulsen att stiga för ett ögonblick. Men så ser jag en bättre gäddkropp uppenbara sig i ytan och första tanken är hur i hela friden kan en sådan gädda inte kämpa bättre. Sedan bjöd den endast på en mindre rusning innan jag kunde få den i håven. Allt en trött sommargädda.

vj-gädda-3

En lång kropp (109 cm) och en stor skalle hade den men tyvärr alltför mager för att ge någon bättre vikt (7450g).

Totalt sett ett par trevliga fiskedagar så här i slutet av semestern. Återstår att se var och när man blöter linan nästa gång men fiskesuget är på topp så det lär inte dröja allt för länge trots att man börjat jobba…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar