torsdag 15 augusti 2013

Fin gädda på trolling!

Den här fångsten skedde redan under min första semsterdag veckan innan midsommar då jag var ute med båten och trollade efter gädda. S-O Larsson var också där med sin båt. Förutsättningar gällande vattentemperatur och vattenstånd kändes goda så med tanke på det hade vi vissa förhoppningar på någon bättre gädda.

Fisket i sig blev ingen höjdare storleksmässigt med flertalet gäddor upp mot knappa 5 kilo. Undantaget blev dock en gädda som klippte min Westin Jätte. Drillningen gick lugnt till vilket var bra för den satt inte alls bra krokad. Väl i håven lossnade sedan kroken. Tyvärr var den nog så mager vilket fick mig att tro att den kanske bara vägde runt 8 kilo men väl i håven insåg jag att den hade en rätt skaplig längd.

Svenne kom sedan med sin båt så vi kunde fota och dokumentera gäddan innan den fick simma tillbaka. Vikten fastställdes till 9600 gram med en längd av dryga 115 centimeter. Vädret denna kväll var magiskt då det klarnade upp, solen kom fram och vinden avtog. Helt enkelt en härlig start på semestern och sommarfisket.

9600 g - 115 cm

Vädret ställde till det ordentligt för oss gäddfiskare i norra Sverige. Knappt någon vår innan ryssvärmen slog till med 2 veckors högsommarvärme som snabbt drev upp vattentemperaturen och gäddfisket blev inte alls som det kan vara vissa år.

Detta var den enda gädda av värde som jag lyckades knipa. Vad det gäller det så kallade förleksfisket hann jag inte alls med, vete tusan om någon gjorde det för maj månad blev en av de varmaste i mannaminne här i Norrbotten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar