torsdag 17 oktober 2013

Istiden närmar sig och med den nya mål och fiskar

Tittar på termometern i bilen som visar på –3 grader mitt på dagen. I natt hade vi ner mot –10 grader, ja det svänger snabbt då det förra lördagen var dryga 14 grader varmt!

Så är det ofta denna tid på året i Norrbotten, att vi ena veckan kan ha massor av plusgrader för att några dagar senare ha lika många minusgrader. En titt på 10 dygnsprognosen visar att den kalla luften kommer att ligga kvar under hela perioden, om det blir så återstår att se men i så fall kanske isfiskepremiären redan ske denna månad. Något man för några dagar sedan knappt trodde var omöjligt. Som sagt, det svänger snabbt…

För mig är inte frågan om jag skall fiska från isen när det blir aktuellt (det svaret är givet) utan istället vilka vatten man skall fiska i och vilka arter man skall satsa på. Känns som att man skulle vilja fiska riktat efter flera arter så här hoppas jag att man lyckas prioritera rätt.

När det gäller isfisket så har jag ju redan klarat regg-vikten på lake och gädda så rimligtvis borde jag lägga krutet på andra arter och då kommer jag osökt in på gös och abborre. Gösen är ju inte lätt precis att ta från isen här uppe, men samtidigt en riktigt stor utmaning vilket jag gillar. Abborren känns däremot lättare på förhand men när det gäller ismete och vinterfiske har jag knappt riktat mot storabborre tidigare så här är brist på rutin och fiskevatten ett hinder.

Fiske på tunn blankis

Snart är det dags för ismetepremiär. Här en gädda från ett tidigt ismete-pass i början av november 2009.

Ytterst tveksamt om det blir något mer fiske från öppet vatten, men inte helt omöjligt. Lite sugen på bottenmete efter lake och kanske, kanske något till gäddpass. Men annars kommer jag flytta över fokus till vinterfisket, börja fixa till grejorna till detta samt göra en grovplanering vart man kan tänkas lägga sina fiskepass och vilka arter som blir aktuella. Sedan är det som vanligt att vädret skall säga sitt vilket ofta är något som sätter käppar i hjulet….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar