fredag 6 december 2013

Bra gäddfiskefilmer att titta på i vintermörkret

Under årets ljusa och varma halva lägger jag inte mycket tid framför datorn eller tv utan spenderar hellre den tiden utomhus, fiskar, umgås med vänner och annat trevligt. Men nu under vintern har jag en benägenhet att fastna alltför mycket framför datorn, jo för sig ett trevligt tidsfördriv i brist på annat. Tänkte idag tipsa om några intressanta gäddfiskefilmer som jag hittat på nätet under de senaste veckorna.

Är man sugen att se på fiskefilmer/filmklipp så är det bara att surfa in på You Tube. Egentligen är det helt sjukt vad utbudet är stort oavsett vad man är intresserad av så finns det en uppsjö av filmer/filmklipp att titta på. Här nedan länkar jag till två nyare och riktigt trevliga gäddfilmer.

Glen Grant Fishing Experience
“Här är filmen från vår senaste resa med Glen Grant Fishing Experience. Resan gick till Värmland och ett fantastiskt gäddfiske. Som ni kan se på filmen gick det rätt bra för grabbarna som var med.
Glen Grant Fishing Experience är ett initiativ från Söder Sportfiske där ambitionen är att minst en gång om året arrangera en fiskeresa utöver det vanliga -- från Sverige till de häftigaste platserna, det bästa fisket och de finaste miljöerna någonstans i världen. Initiativet är inspirerat av, och en hyllning till, James "The Major" Grant (1847--1931), arvtagare till det skotska whiskydestilleriet Glen Grant.”

Tolvan – Minnen som aldrig sviker
Här får man följa med några yngre grabbar som fiskar gädda. Metoden är flötestrolling och resultatet blir långt över vad de förväntade sig. De lyckas få några riktigt stora gäddor både sett till vikt och längd. Inte ofta man får se sådana gäddor på film…

Som sagt det finns en uppsjö av filmer på You Tube, bara att söka så hittar man alltid något sevärt. Surfa gärna in på Kanal gratis, där hittar man också en massa trevliga filmer att skåda. När vi ändå är inne på gäddfiskefilmer kan jag inte låta bli att nämna filmer som Gädda The Movie och Jakten på gammelgäddan. Har ni inte sett dessa så är det dags att göra det nu.

Jag har ju den senaste tiden skrivit en del om vintern som årstid och isfisket som hör därtill. Till er “ismetare” som behöver lite extra energi för att orka ut och fiska gädda kan ni ju kika på detta klipp.
Själv håller jag mig nog inomhus veckan ut och tittar på fiskefilmer hellre än att trotsa det kalla vädret som utlovas. Nästa vecka så kanske, kanske att jag gör säsongens första “lakafiske”. Jag börjar nämligen få ett alltmer ökat lakfiskesug i kroppen, hoppas bara att suget är större än motståndet att stanna inne i värmen…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar