torsdag 27 februari 2014

Lakfiske med varierande resultat

Jag har varit ut på några lakfisken den senaste veckan där resultatet minst sagt har varierat. Resultatet i siffror skulle kunna skrivas så här 7-1-0. Totalt alltså 8 lakar där 4 vägde över 2 kilo vilket är en bra medelvikt i mina ögon. De tre största lakarna vägde 3110g, 2580g, 2380g.

Det svider bara att jag inte tog mig ut tidigare då fisket förmodligen var bättre, nu verkar det som att det börjar vara över på denna plats.

Första passet hade jag ute två ismetespön medan jag pimplade. Jag hade totalt 8 hugg den kvällen och samtliga kom på pimpel. För skojs skull tog jag upp ett spö i slutet av kvällen och pimplade en stund i samma hål och helt plötsligt var det liv där nere. Fick tre lakar i rask följd! Pimpelfiske är oftast klart effektivas just denna tid kring leken. Däremot kan ismete vissa tider på året vara minst lika effektivt som pimpelfiske. Mer om detta fenomen kan ni läsa i min vän Kristers artikel Lakfiske – pimpel kontra ismete.

3110 g k2 

Här den största laken på bild. En fet och vacker fisk som vägde 3110 gram.

Känslan är att dessa fisketurer kan ha varit startskottet för ett mer frekvent och seriöst fiske som jag hoppas kunna hålla i under en längre tid. Det lär dock förmodligen dröja ett par veckor innan jag ger mig på gäddfisket igen. Eventuellt att man hinner ut på något lakpass till innan dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar