torsdag 13 februari 2014

Tre heta sportfiskare från Norrbotten

Jag börjar väl med att skriva att jag inte har fiskat nått sedan mitt mindre lyckade fiskepass i början av månaden. Troligtvis blir det också sparsamt med fisket ytterligare ett tag framöver, möjligen ett eller annat lakfiske. Så var det med mitt fiske. Vad det gäller de övriga i TNP så är det ännu värre. Krister har fortfarande isfiskeprylarna i förrådet liksom Ari som dessutom har flyttat till Norge. Roligare då att se hur andra Norrbottensfiskare har lyckas.

Under förra året fick jag upp ögonen för några duktiga sportfiskare och bloggare som jag anade skulle börja leverera bättre och bättre fisken och fiskar med tiden. De jag tänker på är Markus, Mårten och Henrik. Nu ett år senare kan jag säga att jag fick rätt i mina antaganden. Först och främst måste jag säga att jag imponeras av deras ihärdighet då de knappast legat på latsidan under vintern. Kunskap, erfarenhet må vara viktigt men först och främst gäller det att ha tålamod och ge fisket ordentligt med tid. Något jag är väl medveten om men tyvärr har inte min gnista för fiske infunnit sig nu en längre tid vilket jag så klart tycker är tråkigt.

edit-2452

Här Henrik med en 10 plussare som han knep för någon vecka sedan. Dagarna efter så putsade han sitt pers på lake med en vacker fisk på dryga 3,5 kg.

Henke avslutade dessutom förra året riktigt starkt med några tunga och långa gäddor så man kan nog säga att detta är Norrbottens hetaste predatorfiskare för tillfället. Mer om Henriks fiske hittar ni på bloggen hans, Allt vad fiske heter.

Men dessa grabbar har som sagt fiskat mycket och dessutom lyckats riktigt bra. Med framgång föder än mer motivation vilket brukar innebära att man taggar till extra mycket och bara vill ut och fiska mer och mer. En känsla som säkert alla inbitna sportfiskare känner igen sig i.

IMG_2096

På bilden, en 3+ lake fångad av Markus Teilus. Mycket handlar om sportfiske i Markus liv för närvarande. Nybliven butiksansvarig på Mieko Fishing som han är och däremellan ut på diverse fisken. Sedan hålla igång sina två eminenta bloggar/sidor, Fiske i Norrland och Teilus fiske. 

Markus rivstartade isfisket med ett par fina 3+ lakar och sedan har det fortsatt i rätt riktning då han varit med om flera lyckade fiskepass tillsammans med sina vänner.

Lakfiske och gäddfiske har det satsas på med goda resultat som följd. Många fina fiskar av respektive art visar att de fiskar på rätta platser där förutsättningarna för stor fiskar är goda. Jag väntar nu bara på att den där fullträffen skall komma, en fisk över reggvikterna (12 kg – gädda), (4 kg – lake).

IMG_2232

Mårten har under denna isfiskesäsong redan hunnit landat några fina gäddor. Men den art han lagt klart mest fokus och tid på är laken. Fisket har också gått bra med en hel del fina lakar med en topp på en bit över 3 kilo.

Mårten skrev nyligen ett rätt intressant inlägg på sin blogg Mortas fiskeblogg som han kallar, Vikten av att fiska i rätt vatten. Inlägget glider in på gäddfiske i såkallade “put and take” vattnen och faktumet att många seriösa och duktiga fiskare håller sådana vatten extra hemligt och spelar mer på att betet och fisketekniken är nyckeln till deras framgång än vattnen i fråga.

Fiskeförutsättningarna under isfiskesäsongen har så här långt varit ovanligt gynnsamma med mindre snö på isarna än normalt och flera perioder med drägliga temperaturer. Som sagt, beklagligt att jag inte fiskat mera bara, men förhoppningsvis kommer fiskesuget och det med ränta här framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar