torsdag 6 mars 2014

Småtrevligt ismetepass innan jobbet

Sverige är ett fantastiskt land. Nu när isarna försvunnit i stora delar av vårt land börjar jag samtidigt min isfiskesäsong på allvar. Under förra helgen var jag ute och inspekterade isarna. Med mig hade jag ett pimpelspö, maggotburk, hink och isborr. Jag blev förvånad över att det knappt var någon snö på isen. Glädjande var även att mörtarna var på taget och rätt snabbt hade jag ett 20 tal fina agnfiskar i min hink.

I måndags var jag således ute och fiskade gädda i ett av mina hemmavatten. Jag såg till att vara ute i rätt god tid då jag bara kunde fiska fram till lunch på grund av jobb. Strax efter 8 hade jag alla spöna ute. Sedan var det bara att vänta och hoppas på det bästa. Första fället kom efter en halvtimme, sedan var det dött i drygt en timme innan dagens hetaste huggperiod kom.

Totalt blev det 5 fäll var av 4 landade gäddor vilket får anses som ett klart godkänt resultat i det vatten jag fiskade i och med tanke på att det brukar bli bättre fiske längre fram mot våren. Storleksmässigt såg det också rätt intressant ut. Första fisken var grymt stark och när jag såg skallen i hålet väcktes vissa förhoppningar om en finare bit. Tyvärr var kondisen allt annat än jag hoppades på, trots sina 107 centimeter så vägde fisken “bara” 6720 gram.

107 cm-k

Upp kom denna skalle som fick mig att börja hoppas på nått riktigt bra. Tyvärr var resten av kroppen inte lika imponerande…

Det tog inte många minuter innan det var dags för nästa gädda. Denna fisk kämpade inte riktigt lika väl som den förra men jag kände ändå att det var en skaplig fisk det var frågan om. Gäddan var runt metern lång och vägde 6680 gram. Det mest anmärkningsvärda med denna fisk var att den blivit utsatt för en attack av en annan gädda!

kk gäddbiten 7 kilos

Visst har man sett en del 3-4 kilos gäddor med rejäla bitmärken men att få se en gädda på närmare 7 kilo med bitmärken var en rätt häftig upplevelse.

Trots att solen lyste med sin frånvaro vilket den mer eller mindre gjort hela året så var det en skön dag ute på isen. Det känns att vi går mot varmare och ljusare tider, hoppas bara att vi får se mer av solen här framöver. Det mest tråkiga idag var att jag var tvungen att bryta upp så pass tidigt, annars hade jag inväntat nästa huggperiod som rimligen borde kommit strax innan skymningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar