tisdag 6 maj 2014

Summering av den gångna isfiskesäsongen

Om jag hade velat så skulle jag nog kunnat fiska från isarna fortfarande, något jag knappast trodde var möjligt för drygt en vecka sedan då vi hade både varmt och soligt. Nu är det istället svinkallt ute vilket bromsar upp det hela och förlänger den här tråkiga ”döperioden” i mitt fiske. Dessutom städade jag undan isfiskegrejor redan veckan efter påsk då jag helt plötsligt kände att det fick vara nog. Visst har jag fiskat en del men inte riktigt så mycket som jag hade kunnat. Påskveckan körde jag rätt hårt och efter den så gick luften lite ur en. Tanken var att köra några pass riktat på gös och abborre men den energin fanns helt enkelt inte.

Den 12 november gjorde jag det första isfiskepasset som blev lite av ett misslyckande. Ett nytt ställe testades vilket kan gå lite hur som helst och nu gick det som sagt inte alls bra. Tanken var och är att fiska de flesta pass en tid framåt i nya vatten eller på nya platser. Men några dagar senare så var jag ute och ismetade gädda på ett beprövat ställe och då gick det bättre men en godkänd gädda i topp.

7010 g - 101 cm

Novembers största gädda, 7 kilo fin skapelse på dryga metern.

December blev en månad helt utan fiske och i januari blev det bara en fiskdag. Årets första fisk blev en bonusfisk i form av en lake. Just lakfisket var något jag hade i tankarna men det skulle dröja en bit in i februari innan jag kom till skott. Första passet gick bra med 7 lakar där den största vägde en bit över 3 kilo. Var sedan ute några kvällar efter detta men fisket blev bara sämre och sämre så med facit i hand skulle man kommit igång tidigare. Får skylla på vinter OS för vädret har det inte varit nått fel på. En ovanligt mild vinter med fina isar och lite snö har gjort denna isfiskesäsong väldigt gynnsam.

2580 g (2)

Här ligger laken i badet och tar igen sig innan vägning.

I mars drog jag igång med ismetet efter gädda igen och första passet började lovande med två fiskar över metern. Sedan hamnade jag i snipfacket under en period som blev rätt lågvarig för min del. Men helgen 29-30 mars så fick jag äran att skåda tre riktigt fina gäddor. Första fisket tillsammans med Mårten, Markus och Henrik gick oväntat bra fast än jag visste att vattnet var glödhett. Men att vi skulle få två gäddor över 10 kilo på samma pass hade nog inte någon av oss kunnat drömma om. Mäktiga gäddor och extra kul för Markus som putsade sitt PB med några hekto. Dagen efter så fiskade jag med Krister i ett annat vatten där förhoppningarna inte var lika högt ställda. Trögt fiske men Krister knep tillslut en fin gädda på 8710 gram.

11900-114-1

Mäktig fisk att skåda. 11,9 kg – 114 cm innebar nytt personbästa för Markus.

Under första halvan av april blev det knappt något fiske alls. En krånglande rygg samt värk i nacke och huvud innebar att jag fick ställa in flera tilltänkta fiskepass. Mentalt jobbigt då förutsättningarna för bra fisken fanns. Men så här i efterhand så känns det som att jag gjorde ett klokt val i att lyssna på kroppen. Påskveckan fick istället bli den vecka jag skulle hårdköra och det blev totalt fyra heldagar ute på isen, kunde ha blivit en femte om inte magsjukan hade slagit till. Fyra nya platser skulle testas och det började minst sagt lovande. Trots ett trögt fiske med endast 3 hugg på hela dagen så gick jag mer än nöjd därifrån. Sista fisken var mycket välkommen och en av de fiskar jag faktiskt värdesätter högst. Anledningarna är flera, dels att det var ett nytt ställe som jag inte har ismetat på tidigare. Sedan känns det lite som att jag haft stolpe ut med de riktigt stora gäddorna nu ett tag plus att man ofta har fått kämpa sig ut på isarna när inte kroppen varit bra. Denna fisk har man med andra ord fått jobba rejält för och att sedan själva kampen blev onödigt dramatiskt förstärker det hela ytterligare.



Tillslut satt den där, storgäddan jag väntat på hela vintern.

Påskveckan bjöd annars på rätt sega fisken och mycket smått, precis som jag anade att det skulle vara. Tycker att det ofta är svårfiskat denna tid på året och att de mindre gäddorna ökar i omfattning medan de större mer eller mindre försvinner i tomma intet. Men som tur var kom en till fin gädda upp och glädjande nog var det Martin som fick den. Det börjar bli en vana att han putsar sina personbästa när vi fiskar tillsammans. Denna gädda var riktigt fin i både färg och form, en fisk som man gärna vill se igen om några år.

DSC01728-k

Kolla så vacker och fet den är! Gäddan alltså:)

Sista isfiskepasset fiskade jag och Svenne på en plats som på förhand så riktigt intressant ut. Fiskemässigt blev det ingen höjdare men vädermässigt var det helt underbart. Tillsammans med hunden Prillan mådde vi som prinsar där ute på isen. Dagen efter städade jag undan alla isfiskeprylar, kändes som ett bra avslut efter denna fisketur.

Foto: Prillan tog en powernap vid ismetet. Läs mer på www.miekofiskeblogg.com 
#ismete #fiskehund #alaskanmalamute

Det var inte bara jag och Svenne som njöt i det vackra vädret. Prillan passade här på att sova en lite middag.

Här nedan lite statistik gällande ismetet efter gädda samt en värdering av säsongen

STÖRSTA GÄDDORNA

10,18 kg – 114,5 cm 2014-04-14

7,01 kg – 101 cm 2013-11-18

6,72 kg – 107 cm 2014-03-03

6,66 kg – 100 cm 2014-03-03

STÖRSTA GÄDDOR FÅNGADE AV ANDRA

11,90 kg – 114 cm 2014-03-29 (Markus)

10,60 kg – 109 cm 2014-03-29 (Henrik)

8,71 kg – 103 cm 2014-03-30 (Krister)

8,13 kg – 101 cm 2014-04-18 (Martin)

PROCENT ÖVER 5 KILO

NOV – 14 gäddor – 2 över 5 kg – 14% (13%) *12%

JAN - 2 gäddor – 0 över 5 kg (50%) *58%
MAR – 28 gäddor – 4 över 5 kg – 14% (33%) *21%

APR – 36 gäddor – 1 över 5 kg – 3% (14%) *8%

TOTALT – 80 gäddor – 7 över 5 kg – 9% (18%) *16%

Siffrorna inom parantes anger den totala andelen gäddor över 5 kilo åren 2009-2012

* anger fjolårets siffror

STORLEKSFÖRDELNING

0-1 kg – 13 gäddor

1-2 kg – 31 gäddor

2-3 kg – 17 gäddor

3-4 kg – 10 gäddor

4-5 kg – 2 gäddor

5-6 kg – 3 gäddor

6-7 kg – 2 gäddor

7-8 kg – 1 gädda

10-11 kg – 1 gädda

Kommentarer, utvärdering:

Man brukar säga att statistiken talar för sig själv. I så fall blir årets säsong ett steg bakåt, ett misslyckande. Jämförelsevis med andra år så har smågäddorna blivit fler och storgäddorna färre. En rätt markant skillnad. Finns det några förklaringar till detta? Jo självklart.

Jag har testat en del nya ismetevatten samt nya platser och sådant är naturligtvis mer chansartat. Många platser har gett många gäddor men bara smått och det drar ner siffrorna rejält. Sedan har jag inte fiskat på några genom åren säkra ställen med högre medelvikt samt att ett av mina bättre spots inte alls har levererat i vinter. Så detta är mina förklaringar.

Men är jag nöjd då? Hade det inte varit för Min och Martins gädda så hade svaret varit givet. Visst, mycket har inte gått som jag tänkt mig men samtidigt gör detta det hela ännu större då man tillslut lyckas med sitt mål. Och mitt mål för den här säsongen var att ta en gädda över 9,5 kg vilket jag ju också lyckades med råge. Samtidigt vet jag att det tar tid att utforska vatten på egen hand vilket jag allt som oftast gör. I år har jag väl inte lyckas helt och hållet men som det nu blev tillslut så kan jag ändå inte vara missnöjd med säsongen.

Något som naturligtvis höjer upp det hela är mina gästfisken med grabbarna nere vid kusten. Helgen den 29-30 mars lär man inte glömma i första tagen! Med detta tackar jag alla mina fiskekamrater ute på isen samt bloggläsare för den gångna säsongen och ser framåt mot fisket i öppet vatten…

2 kommentarer:

  1. Intressant , många gäddor . Jag blev lurad på vintern endast en helg med bärbar is på min hemmasjö.Ingen gädda fångad en liten tappad i hålet .

    Rune

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo du Rune, det blev en märklig vinter även här uppe. Men vi hann ha kallt i början av vintern så isarna blev riktigt fina. Inte lätt att lyckas då man bara har en helg på sig. Hoppas du får bättre förhållanden till nästa isfiskesäsong. Men nu skall vi njuta av sommaren och hösten först. Ha det...

      Radera