tisdag 29 juli 2014

Längd PB på abborre samt en ilsken popper-gädda!

Sedan den senaste rapporteringen har jag sysslat med lite abborrfiske, ett fiske som jag uppskattar väldigt mycket men ändå ägnar allt för lite tid åt. Nu har jag däremot varit ut på två fiskepass vilket jag kommer att berätta om nu…

POPPER-GÄDDA

Först var jag och fiskade abborre i en liten sjö där jag lagt några pass i tidigare. Några abborrar strax under kilot har jag fått men jag vill tro att det skall finnas betydligt större fiskar än så här.

Jag inleder fisket vid ett vassbälte där det sprätter mycket småfisk i ytan. Några mindre abborrar är och stöter i jiggen men det är allt. Jag byter då till en spinnare och de gillas inte alls. Testar sedan en liten popper och då jäklar händer det grejor! Jag ser plötsligt hur en stor gäddskalle kommer plöjande i ytan och slukar poppern med hull och hår. Därefter får FKP-Gear Draugenspöet jobba hårt innan gäddan tillslut ligger säkrad i håven. Ingen jättefisk men en rolig och oväntad fångst som fick pulsen att stiga en smula.

popperpike2

Cool bonusfångst, 6 kilos gädda på runt metern som slukade min lilla popper!

Lovande start så långt men resten av kvällen flyter tyvärr inte på lika bra. Fisket är överlag trögt och de abborrar jag får är inte speciellt stora. När jag befinner mig längst ner i sjön och skall precis börja fiska i det område jag mest tror på då händer något som tyvärr händer alla sportfiskare då och då. När jag håller på att kroka loss en gädda så tappar jag greppet samtidigt som den sprattlar till. Jag känner hur en av dess sylvassa tänder river upp ett rejält jack i tummen och ser hur blodet pumpar ut. Efter att jag bandagerat finget så väntade en timmes roddtur tillbaka genom vassruggar, stenar och annat bråte. Myggen och knotten var som galna i den tryckande sommarhättan och det värkte rätt rejält i tummen. Ingen höjdkväll direkt, men så kan det vara ibland.

STOR-ABBORRE!

Nästa fisketur skulle visa sig gå lugnare till, inga skador och betydligt mindre insekter samt lite svalkande vind. Men det var varmt, ja helt galet varmt. Speciellt i vattnet. Ytvattentemperaturen i sjön varierade mellan 24,5 till 28,1 grader! Jag har aldrig och kommer förmodligen aldrig uppleva nått liknande igen. Frågan var om fisken överhuvudtaget skulle orka jaga under dessa förhållanden?

Förutsättningarna kändes dock rätt intressanta då jag lokaliserade gott om småfisk vid några ställen i sjön. Planen var att trolla runt dessa områden och sedan eventuellt spinnfiska vid de hetaste platserna. Men mig i båten hade jag Petra, en tjej som brukar föra tur med sig. Minns senast då hon var med att vi fick en abborre runt kilot och en annan gång hon var med fick jag en regnbåge som av någon anledning hamnat på fel ställe.

Tror Petra trivdes rätt bra ute på sjön. Förutom ett strålande väder så högg fisken bättre än väntat. Det är långt i från alltid bra väder och bra fiske går ihop.

Fisket börjar dock segt och efter ett par gäddsnipor går vi i land vid en gammal badplats där Petra får svalka sig medan jag får fundera på hur vi skall få abborrarna att vakna till liv. Därefter sätter jag på mina favorit wobblers (2st Mieko Pesa, 1st Viblure och 1st Rapala CD) för nu vill jag köra på de säkra korten. Sen styr vi mot sjöns andra del där jag tidigare fått några fina abborrar. Vi hinner bara halvvägs innan det hugger. Vid själva hugget känns det precis som en gädda, sedan börjar den stångas som en större abborre kan göra och nu börjar plötsligt förhoppningarna att infinna sig. En kort stund senare uppenbarar sig en mäktig abborre vid ytan. Petra håvar den sedan säkert (rutinerad som hon är) och nu kan vi skåda en riktigt vacker abborre.

1330 g - 47 cm k

En mycket fin abborre för detta vatten och ett nytt sjörekord för mig! 1330 gram tung och 47 centimeter lång.

20140725_143716 (1)

Abborren högg inte oväntat på en Mieko Pesa wobbler (silver/green), Jag har sagt det förr men tåls att upprepas “den wobblern är riktigt grym på abborre”.

Det blir ingen mer storabborre men fisket blir ändå bättre och det hugger rätt bra under en period. Ibland så bra att två fiskar slukar samma bete samtidigt!

viblure duble

FKP Viblure passar utmärkt att trolla med under högsommaren. Abborrarna bara älskar dess ettriga gång så till den grad att man lyckas få två fiskar på samma gång!

Innan vi ger upp kan vi summera fiskedagen med 8 abborrar och 8 gäddor. Ett helt okej resultat antalsmässigt och givetvis även storleksmässigt. Kort sagt en härlig dag på sjön med trevligt sällskap, strålande väder och ett klart godkänt fiske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar