tisdag 31 mars 2015

Årets första fiskepass är nu avklarat…

Egentligen hade jag inte planerat att fiska nått i helgen som var då jag hade andra saker inbokade. Men sjukdomar ändrade förutsättningarna så att jag var tvungen att jobba en dag. Den andra dagen tillbringade jag däremot ute på isen. Ismete med sikte på gädda.

Under natten hade det kommit ca 5 cm snö på isen vilket kändes trist. Dessutom snöade/regnade det större delen av dagen så förutsättningarna hade kunnat vara bättre. Surväder av den här sorten tycker jag kan ge riktigt dåliga fisken men ibland även överraskande bra fisken. Lufttrycket var dock rätt stabilt och vindarna svaga vilket jag såg som goda tecken. I min ismeteguide har jag tidigare skrivit en del kring detta med hastiga väderomslag med tryckförändringar som följd. Ofta i samband när kalluft rasar ner med kraftiga nordvindar. Vid dessa tillfällen kan fisket vara hopplöst dåligt. Markus och Henke har även en del intressanta teorier kring detta med lufttrycket vilket man kan läsa mer om på Gäddfiske i Norrland.

Med 200 mm handborr så vill man ha fina kärnisar men nu var det kärnis första 30 cm för att sedan övergå i en besvärlig stöpis med massa vatten i hålet. Efter 7 borrade hål fick det vara nog. Inledningen var seg och när jag efter nån timme brände en gädda som kan ha varit skaplig blev man lite grinig. Sedan mitt på dagen när jag tycker att gäddorna ofta brukar ta en siesta så började det fälla lite varstans. Tillslut kunde jag summera dagen  med 9 fäll varav 6 landade gäddor. Mer hugg än väntat, så helt klart godkänt resultat i det vatten jag fiskade i.

Däremot lyste de större gäddorna med sin frånvaro, men blev ett par godkända fiskar i alla fall.

20150328_131322

Snabbvägde denna vackra skapelse till 6,6 kilo. Blev även en runt 5,5 kg medan resterande gäddor var under 2 kg.

Tanken var att nu under påsken försöka fiska en del men då jag tittar ut och ser att det kommit närmare 2 dm blötsnö så blir jag mer tveksam. Ruskigt irriterande att det kommer just precis nu när man väl fått fingret ur röven och börjat tänka på fisket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar