måndag 20 juli 2015

Abborrfiske

Jag och Martin har varit ut och fiskat lite abborre i två nya vatten. Alltid kul med nya vatten. Man vet inte riktigt vad som väntar en och så var det definitivt denna gång. Mitt i skogen låg dessa små sjöar som vi nu skulle utforska. Spännande!

Första sjön var relativt grund, mestadels runt 2-3 meter men hittade en liten djuphåla där det var 6 meter. Medan vi rekade sjön så trollade vi med tre spön ute och med jämna mellanrum kom en och annan abborre upp. Mestadels smått slag. En bit från djuphålan på 2 meters djup fann vi jagande abborrar. Det var dock inte det enklaste att fiska då abborrarna ständigt rörde på sig. Men så fort man prickade stimmet så högg det. Efter ca en kvart lugnade allt ner sig och abborrarna var som bortblåsta. Storleksmässigt mest 2-3 hektos fiskar men Martin lyckades knipa en liten bättre abborre på knappa 8 hekto.

martin-k

Martin drog dagens största.

Andra sjön var grundare till en början. Nästan så vi började misströsta då djupet låg konstant på runt 1-1,5 meter. Vi testade att spinnfiska vid några vassbälten utan resultat. Samtidigt började det gå åska och blåsa och i samma veva lossnar ekolodsfästet och försvinner ner i dybotten. Jag känner hur en viss irritation börjar infinna sig men som tur var så vänder oturen. Åskan drar bort, vinden mojnar och jag lyckas med hjälp av lite tejp fixa ett provisoriskt fäste till givaren.

pesa-k 

Relaxjiggar och Pesa wobblern var de hetaste korten denna dag.

En stund senare så hittar vi en spännande djupområde. Påminner till stor del om den förra sjön men är drygt 6,5 meter som djupast. En bit bort från djupaste gropen på drygt 4 meter ser jag hur flera fina små bågar målar sig på ekolodsskärmen. Nu skall du se att det kommer hända grejer säger jag till Martin samtidigt som vi riggar vertikalspöna. Vi hinner knappt i med jiggarn innan vi bägge står med böjda spön. Ja så fortsätter det under en period och uppskattningsvis hinner vi dra ett 40 tal abborrar innan det lugnar ner sig. De flesta abborrarna är som stöpta i samma form och väger knappa 5 hekto, toppfiskarna ligger runt 6,5 hekto så de riktigt stora lyckas vi inte fånga här heller. Fast känslan är att dom finns där och får jag jämföra dessa två nya vatten tror jag mer på just denna sjö.

Jag har även fiskat i en sjö som jag kan innan och utan vid det här laget. Fisket var som det brukar vara, mest smågäddor och miniabborrar och så en bjässe som dök upp mitt i allt. Trodde på en gädda vid hugget som var våldsamt. Sedan tjurade fisken på ett sätt som mer påminde om en gädda. Efter en stund ser jag hur en spetsig ryggfena dyker upp ovan vattenytan och nu ökar pulsen samtidigt som jag får bråttom att söka rätt på håven. Wobblern, en Mieko Pesa (vad annars?) sitter bra i munnen och snart kan jag skåda en fin abborre. Ingen jätte men helt klart en bra fisk som gör att jag genast känner mig nöjdare.

1100g - 45cm -k

Givetvis så vänder den stjärtfenan åt fel hål.

45-1100-k

1100 gram – 45 centimeter. Trolling, Mieko Pesa.

På kvällen tar jag med mig Lukas ut på sjön och han lyckas dra upp hela 14 fiskar. Mört, abborre och gäddor som han tog på mete och trolling.

lukas-k

Alltid lika trevligt att ta med Lukas ut på sjön.

Detta var en sammanfattning av min sista semestervecka som gick i abborrfiskets tecken. Ett fiske som jag verkligen uppskattar. Hoppas bara att det hinner bli mer abborrfiske innan sommaren är förbi och förhoppningsvis en och annan större bit också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar