tisdag 31 maj 2016

Spinnfiske på grunt vatten gav fin gädda

I går kväll var jag ute själv och fiskade en sväng. Blev spinnfiske efter gädda i ett grundare vatten där jag tycker gäddorna ofta blir riktigt grova över ryggen. Det blev inte många gäddor under kvällen men däremot stack en av dessa ut.

Kastade ut en brun/gul Gigant Flapper jigg med shallow skruv mot en vassrugge då jag ser en rejäl plog plöjer fram mot betet och så tar det stopp. Hugget är inte så brutalt som det kan vara på så grunt vatten utan det är mer som att den bara suger in betet i munnen. Gäddan kommer snällt till båten och då ser jag att den är av rätt sort ”den grova och ryggbreda varianten”. Jag förbereder mig på att den skall vakna till liv och dra iväg men istället lyckas jag håva den på första försöket och väl i håven vaknar den till liv. Känslan var att gäddan var runt en meter och då blir det ju inte mycket vikt trots den mäktiga ryggen. Men samtidigt är det lätt att missta sig med dessa ryggbreda individer som har en tendens att se kortare ut än vad dom är. Hur som helst en riktigt fin gädda som förgyller en annars underbar försommarkväll. Sol, värme och dessutom myggfritt.

Med en längd av ca 110 cm så får väl 9720 gram betraktas som en god vikt. Den hade hunnit få i sig en liten bukfylla men framåt hösten så borde den gott och väl klättra över 10 kilos strecket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar