onsdag 21 juni 2017

Nytt gäddrekord för Bosse!

Dagen började trögt och förhoppningarna sjönk allt eftersom. Däremot var vädret så pass fint vilket fick oss att nöta vidare och testa nya ställen allt eftersom. Metoden för dagen var vertikalfiske där vi sökte av flera områden och djup från ca 4 meter ner till dryga 10 meter. Tycker det är väldigt olika var man hittar fisken denna tid på året. Hittar man stim av småfisk ökar chansen men vår uppfattning var att stimmen ännu inte klumpat ihop sig allt för mycket och att de var mer utspridda över olika djup. Däremot kändes vattentemperaturen rätt bra för just vertikalfiske och med tanke på den sena gäddleken borde gäddorna nu vara på hugget, bara man hittar dom vill säga.

Till sist hittade vi ett område där huggen kom betydligt tätare och här var gäddorna också lite större. Jag drar två fem kilos fiskar i tät följd. Bosse har det trögare då hans jiggar inte uppskattades lika mycket som mina. Nästa hugg blir däremot Bosses. Själva hugget var inte så märkvärdigt och till en början gör inte fisken mycket väsen av sig. Men snart drar den iväg på första rusningen för att sedan parkera rakt under båten. Då förstår vi att det rör sig om en riktigt fin fisk. Bosse drillar fisken lugnt och försiktigt och när den syns första gången hör jag Bosse säga att den här är riktigt stor. Min uppfattning är likartad och jag förstår att ett nytt PB kan vara på gång här. Håvningen går fint och strax kan vi syna en smällfet och tämligen grov gädda liggande i håven. Jag gratulerar Bosse till ett nytt rekord innan vi ens har vägt fisken.
Visst blev det ett nytt personligt rekord för Bosse. Gäddan vägde fina 11,22 kg. Tyvärr missade vi att ta längden men tippar runt 115 cm.
Kul att åter få vara med om att bevittna ett nytt gäddrekord från Bosse. Detta är fjärde gången jag får göra det. Första gången var 2013 då han fick en på 8,5 kg, i fjol blev det två gäddor på 9,67 kg samt 10,0 kg och nu då ytterligare en putsning till den respektabla vikten 11,22 kg. Stort grattis!!

Vi fortsätter att fiska och direkt krokar jag en kämpaglad gädda som får mig att hoppas på något bättre. Den är dock mindre än jag trodde och hoppades på men ändå en fin fisk. 7700 gram. Sammantaget ett lyckat fiskpass efter några tröga fisken med bara fåtalet hugg.
Här en bild på en av mina 7 kilos gäddor.

Nästa fiskepass blev en återgång åt det trögare hållet. Bara ett hugg på tre timmar innan vi tillslut gav upp. Den gäddan vägde dryga 7 kilo vilket ju är helt okej. Totalt sett känner jag mig nöjd med fisket så här långt, speciellt nu efter Bosses storgädda. Själv har jag hittills fått väldigt många gäddor från fem kilo och upp till dryga 8 kilo, men givetvis siktar man högre än så. Nästa fiskepass blir med Krister då vi kör vårt årliga 2-dagars försommar gäddfiske. Kanske är det min tur då? Rapport kommer rätt snart...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar