måndag 18 september 2017

Statistik över mitt gäddfiske - Hur många gäddor över 7 kg krävs det för varje 10+

Tänkte redovisa lite av min statistik över gäddor från 7 kilo och uppåt. Denna gång har jag fokuserat över hur många gäddor över 7 kilo jag behöver fånga innan den skall väga över 10 kilo. Eller som jag också har valt att göra räkna ut hur många procents chans jag har att fånga en över 10 kilo och även då sett till antalet fiskar över 7 kilo. En statistik som får mig att fundera lite grann.

Statistiken bygger på alla mina gäddor från 7 kg och uppåt. Totalt 110 gäddor finns med och nästan alla fiskarna är tagna mellan åren 2010 – 2017 under riktat fiske efter stora gäddor.

Tidpunkt          Antal gäddor/10+      Chans till 10+        Antal gäddor över 7 kg per 10+

JANUARI                       5/1                   20,0%                   (5,0)
FEBRUARI                    2/1                   50,0%                   (2,0)
MARS                          15/4                   26,6%                   (3,8)           *1
APRIL                          17/4                   23,5%                   (4,3)           *1
MAJ                               5/0
JUNI                            32/6                    18,8%                   (5,3)           *3
JULI                               8/1                   12,5%                    (8,0)
AUGUSTI                     2/0
SEPTEMBER              13/1                     7,7%                   (13,0)
OKTOBER                    8/1                    12,5 %                  (8,0)
NOVEMBER                2/0
DECEMBER                1/0

ISMETE (nov-apr)                           42/10               23,8%           (4,2)      *2
ÖPPET VATTEN (maj-okt)             68/9                 13,2%           (7,6)      *3

FÖRSOMMAR (maj-jun)                37/6                 16,2%          (6,2)       *3
HÖGSOMMAR (jul-aug)                10/1                  10,0%        (10,0)
HÖST (sept-okt)                               21/2                    9,5%        (10,5)
ISMETE (förvintern nov-dec)            3/0
ISMETE (Vinter, jan-feb                    7/2                    28,6%       (3,5)
ISMETE (Vår, mar-apr)                   32/8                    25,0%       (4,0)

TOTALT (hela året)                       110/19                  17,3%       (5,8)

* Gäddor över reggvikten 12 kg.
4,5 % av mina gäddor över 7 kg väger mer än 12 kg.
Det krävs i snitt 22 gäddor över 7 kg för en över 12 kg.

Vad säger siffrorna mig? 
Isfisket har helt klart varit mest effektivt, speciellt under vinter och vår där det bara behövs i snitt 3,5 – 4 gäddor över 7 kg för att få upp en över 10 kilo. Försommaren är näst bästa period och då ligger siffran på drygt 6 gäddor på en 10+. Under sommaren krävs det däremot hela 10 gäddor för att få en över tio, om hösten ligger siffran på 10,5. September ligger riktigt dåligt, där krävs det 13 gäddor. Ytterligare ett bevis på detta är att alla mina (totalt 5) gäddor över 12 kg kommit första halvåret. Spär vi på det ytterligare så av de 11 gäddor över 10 kg som kompisar fått när jag varit med är endast två stycken höstfiskar. Så med andra ord fiskar jag effektivare under första halvåret, siffrorna talar sitt tydliga språk. Hösten är lite av ett mörker för mig i dubbel bemärkelse.

Tänkbara anledningar till utfallet? 
Hur mycket tid jag lagt ner i fisket skall inte ha någon betydelse i denna statistik men jag ser ändå ett samband här. Jag har helt klart lagt ner mest fisketid under framför allt vår och försommar och med tiden har man hittat rätt platser, utvecklat metoder och strategier för att just plocka rätt gäddor. Jag har ännu inte gjort någon statistik över hur siffrorna sett ut över tid men min känsla säger att de blivit klart bättre gällande ismetet, framför allt i april där jag haft det otroligt svårt fram till de senaste åren. Statistiken har nog blivit något bättre även under försommaren medan jag inte ser någon skillnad när det gäller höstfisket. Det jag menar är att hade jag lagt ner samma energi i tid och planering på höstfisket som ismetet och försommarfisket så tror jag rätt säkert att siffrorna blivit bättre.  

Sen spelar det ju in en hel del vars man fiskar, i vissa vatten finns det ju mängder med 7-8 kilos gäddor medan de över 10 kilo är en bristvara. Visst dessa vatten kan vara roliga att fiska i men jag söker numera hellre efter vatten där storgäddorna är färre till antalet men snittstorleken bättre. Höstfisket har genom åren inte haft prio ett för mig. Eftersom det fiskas hårdast då har jag med avsikt pga hårt fisketryck undvikt att lägga så mycket tid på platser som känns som säkra leverantörer på storgädda. Sedan har jag sparat vissa heta platser/vatten med avsikt till ismetet. Ytterligare en sak som kan spela in är att det blivit mest rekande i nya vatten under just hösten. Anledningen är främst att jag tycker det är enklast att hitta fisken denna tid och då får man lättare en känsla för vattnet än om man är där under sommaren. Jag upplever sommarfisket som svårare där det ofta krävs mer sökande för att träffa rätt. Då blir det lättare att missta sig och räkna bort ett vatten som kanske i själva verket är stekhet rätt tid på året. Bästa är ju dock att lära sig ett vatten så bra som möjligt och då bör man helst testa fisket under alla årstider.

Att tänka på är att antalet höstfiskar över 7 kg inte är speciellt många, skulle jag låt säga lyckas ta några 10 kilos gäddor på kort tid så förändras statistiken snabbt. Men helt klart har jag en hel del att lära mig när det gäller höstfisket. Hoppas jag kan bättra på dessa siffror med tiden...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar