onsdag 18 oktober 2017

Mitt gäddfiske sett till årstid eller månad för månad

När man skall till och somna om kvällarna är det inte ovanligt att hjärnan är piggare än själva kroppen. Denna tid kan man vara riktigt kreativ i tankarna och idéerna sprutar fram. Det kan handla om vardagen, familjen, jobbet och så sportfisket förstås.

En kväll började jag fundera över hur fiskesuget har sett ut över åren liksom årstiderna. När man var yngre kändes fisket mer eller mindre alltid kul och man behövde inte alltid ha något konkret tanke eller mål för att ta sig ut. Men tiderna förändras och de senaste åren har fisket blivit betydligt seriösare och oftast vill jag ha en tanke bakom mina fiskepass. Det behöver inte alltid vara att lyckas så bra som möjligt, ta så stora fiskar som möjligt eller annat resultatbetonat. Det kan även handla om att komma ut i naturen en fin dag, reka nya vatten, testa nya beten, metoder m.m. Att förena fisket med bärplockning, camping eller vandring är andra saker som jag brukar kunna göra. Även att ta med nya vänner, barn eller ungdomar och introducera dom inom sportfisket känns kul. Man kan säga att jag numera blandar mitt fiske i en slags mix som kan se ut på en rad olika sätt men att jag gör det hela med en tanke. Tänkte här försöka rangordna årets alla månader och årstider sett till tre olika faktorer (mitt egna fiskesug, hur bra fisket är samt hur jag trivs att vara ute). Nu fiskar jag ju efter många olika arter men här tänker jag nöja mig med gäddfisket som jag lagt mest kraft på de senaste två åren.

1. MAJ, JUNI (Försommaren) 14p
Fiskesuget 5
Hur bra fisket är 4
Trivs att vara ute 5

Denna tid vill jag vara ute jämt. Jag älskar de ljusa sommarkvällarna, den första sommarvärmen och se hur djurlivet lever upp samt hur växtrikten exploderar. Jag tycker faktiskt även att fisket är som roligast nu och det hör nog ihop med det jag skrivit ovan, att det även under vattnet händer otroligt mycket nu. Man får verkligen fundera, experimentera och prova fram sina teorier nu. Tvärt emot höstens mer logiska fiske så blir inte alltid denna tid som man tänkt sig. Här i Norrbotten är det ljust dygnet runt och då tillkommer en ny nyckel i fisket och det är att fiska rätt tid på dygnet. Sen så rör sig fisken mycket nu och det gäller hela tiden att söka sig fram. Prickar man rätt så kan fisket bli magiskt, eller så kan det lika väl gå åt skogen om man inte finner fisken. Det är många parametrar att ta hänsyn till och ibland kan fisket känns barnsligt lätt medans det andra gånger känns näst intilll lönnlöst.

Taktiken för att lyckas tycker jag varierar rejält mellan olika typer av vatten. Grunda vatten, älvar, åar och stora djupa sjöar skilljer sig ofta åt men det är inte alltid bara det. Utan även två i de närmast identiska vatten har jag märkt kan skiilja sig åt rejält. I det ena kan de gå grunt samma tid som de i det andra kan stå riktigt djupt. Vet att många resonerar som så "att varför ödsla energi på gäddfisket under sommaren då det är bättre att låta vattnet vila fram till hösten då gäddorna är mer lättåtkomliga och fetare". Detta påstående motsätter jag mig emot, visst det är vanligare att ett vatten levererar bättre om hösten men det är inte en självklarhet att det är så. Hittar man undantagen så kan man få ut mycket av fisket nu och det är faktiskt coolt att se hur gäddorna i vissa vatten kan käka upp sig bara på några veckor efter att de lekt.

Ser man till resultatet gällande de större gäddorna så har jag lyckas bäst denna period. Främsta anledningen till detta tror jag helt enkelt är att min motivation har varit som störst nu och då blir det lättare att lägga den tid som krävs samt göra en bra planering och prova nya saker och testa sig fram osv.

+Fisksuget är på topp och fiskdagarna långa.
- Ljuset betyder fler perioder då gäddorna är mindre aktiva.

BÄSTA FISKAR:
12490 g – 113 cm    Vertikal    Juni - 2016
12400 g – 118 cm    Trolling    Juni - 2016
12050 g – 116 cm    Trolling    Juni - 2017

Här en junigädda som jag hade turen att knipa innan lek. Tiden mellan att isen har gått och gäddorna lekt brukar vara knapp i Norrbotten. 

2. MARS-APRIL (Vårvintern) 12,5p
Fiskesuget 5
Hur bra fisket är 3,5
Trivs att vara ute 4

Även denna tid likt juni kanske inte på pappret är den bästa perioden men för mig är denna tid magisk på flera sätt. Efter en kall och mörk vinter kommer nu ljuset och solen tillbaka och då infinner sig fiskelusten som ett brev på posten. Att vara ute denna tid i rätt väder är för mig bara värt mödan att släpa med sig en tung fullastad pulka genom isar fulla med snö. Fast bästa tiden är då isarna blir hårda och blanka vilket ofta sker i april. Men fisket denna tid har länge varit lite av en akilleshäl för mig och vet att andra duktiga fiskare upplevt samma sak, att de stora gäddorna är svåra att finna och lura till hugg. Men det går vilket jag bevisat de senaste två åren.

+ Solen värmer, snön smälter och man får ökad energi och fisklust.
- Omslag till vinterväder kan lätt göra så att både fisket och humör blir sämre.

BÄSTA FISKAR:
12930 g – 124 cm    Ismete    April - 2016
12100 g – 118 cm    Ismete    Mars - 2010
11120 g – 116 cm    Ismete    Mars - 2010

Nummer tre på listan var inte bara en vacker skapelse utan även unik i det avseendet att den högg på en mört fiskad nära botten på drygt 11 meters djup. Enda storgäddan jag fått på det sättet. Vill någon läsa mer ingående kring just ismete efter gädda finns en utförlig guide här på sidan: http://fiskelyckainorr.blogspot.se/2012/03/guide-till-min-artikel-om-ismete-efter.html

3. SEPTEMBER, OKTOBER (Hösten) 11,5p
Fiskesuget 4
Hur bra fisket är 5
Trivs att vara ute 2,5

Ja jag vet att denna tid har man försummat många år för nu är fisket stabilt under en längre period. Att fiska frekvent nu känns som den bästa medicinen för att lyckas som allra bäst, i alla fall känns det så. Verkligheten säger mig ändå att sett till den tid jag fiskat så är snittstorleken klart bäst nu och chansen till gäddor över 7 kg som störst. Men de riktigt stora gäddorna har inte trillat in för mig men å andra sidan kanske det krävs mer fisketid för detta än vad jag hittills åstatkommit.

Varför jag inte fiskat så mycket denna tid är nog flera. Dels vädret, jag gillar inte kyla, regn och blåst som är vanliga indigrienser om hösten. Sedan har jag under vissa år satsat mer på gös och abborre om hösten. Även att jag vissa år fiskat mycket från mars fram till augusti och då är det som att energin tar slut när hösten kommer. Sen inte att förglömma så får jag lättare problem med mina fysiska åkommer (muskelvärk, ryggproblem, nacke, axlar, huvudvärk) när det blir kallare i luften. En heldag i båten sätter då sina spår. Hade man alltid varit pigg i kroppen hade fisket varit så mycket enklare på många sätt och vis.

Som jag var inne på tidigare är fisket som enklast nu. Detta betyder givetvis inte att det bara är att åka ut och hämta gäddorna. De skilljer sig även åt mellan olika vatten men olikheterna är ofta inte i närheten så stora som under sommaren. I vissa vatten kommer gäddorna och betesfisken ut på djupet tidigt, i andra väldigt sent och så finns det grunda och jämndjupa vatten och där krävs det i regel tid för att lyckas hitta rätt. Helt klart en het tid som jag under de två senaste åren gett lite mer tid än förrut.

+ När vädret och fisket är på topp samtidigt så njuter man till fullo.
- Tvärtom. Isande vindar och regn kombinerat med kasst fiske då kan man fundera vad man håller på med.

BÄSTA FISKAR:
10420 g – 117 cm    Trolling        September - 2012
10320 g – 120 cm    Trolling           Oktober - 2016
10210 g – 110 cm    Flötestrolling   Oktober - 2017

En tillsynes drogad fångstman med en skaplig höstgädda. Väntar dock fortfarande på den där riktiga stora höst-toppfisken.

4. JULI, AUGUSTI (Högsommaren) 11p
Fiskesug 3
Hur bra fisket är 3
Trivs att vara ute 5

Hittills har jag aldrig satsat på gäddfisket denna tid men lika fullt har det kommit upp en del bättre gäddor som bonusfiskar. Orsakerna att jag inte fiskat gädda är dels att jag prioriterat gös och abborrfisket men inte bara det. Jag tycker att gäddorna i många vatten är rätt magra om sommarna och kanske framför allt att chansen att gäddorna skall dö vid återutsättning nu är som klart störst. Risken att storgäddor dör i ens heta vatten känns inte så bra helt enkelt. Det gäller således att vara förberedd och helst två om man skulle satsa på gäddfisket mitt i sommaren. Men sett till senaste somrarna så har det varit så pass svalt att man med gott samvete kunnat fiska gädda hela sommaren. Men vissa somrar kan det bli rejält varmt i vattnet och då kan man fråga sig om man skall fiska eller inte. Jag tror dock inte att högsommarfisket är dåligt. Gäller mer att lära sig fiska rätt för gäddorna måste ju rimligtvis äta som mest nu då dess förbränning går på högvarv.

Däremot kan jag se det som en liten utmaning att fiska dessa månader. Finns både teorier och metoder jag skulle vilja testa och utveckla denna tid. Så inte helt omöjligt att man gör en satsning i framtiden. Skulle om inte annat behöva ta en gädda över 10 kg i augusti. Lyckas jag med det så är jag nära ett framtida mål, att ta gäddor över 10 kg under årets alla 12 månader.

+ Vädret och ljuset
- Värmen kan försvåra fisket. Finns mycket annat man vill och måste göra denna tid på året.

MINA BÄSTA FISKAR:
10200 g – 110 cm      Vertikal      Juli – 2013
  9800 g                      Vertikal      Juli - 2016
  9150 g – 112 cm      Vertikal      Juli - 2015

Här nummer tre på listan, lätt den vackraste gädda jag fått eller sett live. Underbar fisk.

5. NOVEMBER, DECEMBER (Tidiga vintern) 7,5p
Fiskesug 2
Hur bra är fisket 3,5
Trivs att vara ute 2

Detta är en knepig tid då snön har tendens att komma lika snabbt som isläggningen. Men vissa år kan det bli fina blankisar som ligger ett par veckor eller i nått fall nästan en månad. Det gäller att vara på hugget då och ta tillfället i akt. Men kylan kan vara ett hinder då jag ogärna vill fiska i allt för många minusgrader. Jag kan ha svårt att tagga till nu och då är det lätt hänt att man struntar helt i fisket denna tid.

Men är förutsättningarna bra så kan fisket vara riktigt hett nu medan om snön kommer så känns det som att det blir en döperiod ett tag innan gäddorna kommer igång bättre fram mot januari. Jag har en teori att i vissa vatten kan gäddorna röra på sig från djupare till grundare vatten då snön lägger sig på isen. Och då känns det logiskt att det kan ta en tid innan gäddorna hunnit acklimatisera sig till mörkret där nere och livet på grundare vatten.

+Fisket på blankis kan ge grymma fisken nu.
- Dämpat fisksug efter fisket i öppetvatten samt ofta kort tid med blankis.

MINA BÄSTA FISKAR:
9220 g – 110 cm    Ismete     December – 2009
8120 g                   Ismete     November – 2012
7010 g                   Ismete     November – 2011

Denna tidsperiod brukar jag inte fiska allt för ofta. Fisket kan dock vara riktigt bra och tanken är att försöka få mig bättre toppfiskar för både november och december.

6. JANUARI, FEBRUARI (Vintern) 6,5p
Fiskesug 2
Hur bra är fisket 3,5
Trivs att vara ute 1

Det känns som en bra tid för stor fisk nu av någon oförklarlig anledning. Men kyla och snö ställer till det allt som oftast. Är det rätt väder och fina isar vill jag dock gärna ut på nått pass för fisket kan vara hett nu om man ser till de stora fiskarna. Däremot ofta trögt och inte så många hugg. Korta dagar gör att man lättare tajmar in gäddornas huggperioder och lär man sig finna gäddorna denna tid i ett vatten så kan man hitta pålitliga spotts år efter år.

Sett till antalet fiskepass har jag lyckas riktigt bra när det gäller de stora gäddorna. Denna faktor tar jag med i min bedömning i hur bra fisket är, skulle man bara se till hur många hugg man får per pass så skulle siffran bli en tvåa.

+ Storfiskfaktorn känns hög nu
- Sämsta förutsättningar fiskemässigt denna tid med tanke på väder och snön.

MINA BÄSTA FISKAR
11200 g – 120 cm    Ismete      Januari – 2011
10440 g – 109 cm    Ismete      Februari – 2017
  8770 g                    Ismete      Januari – 2013

Mäkta förvånad blev jag denna vinterdag då storgäddorna avlöste varandra. Blev en fin trippel med gäddor på 8,4 kg, 8.5 kg samt denna 120 centimeter och 11200 gram.

Vilken årstid och månad gillar du mest/ har lyckats bäst med ditt gäddfiske? Kommentera gärna varför och skriv några rader:)

2 kommentarer:

  1. Håller med dig om allt i dina värderingar nästan vad gäller betyg, förutom att fiskesuget kan variera från olika år. I år ät jag heltaggad inför ismetet som börjar snart. Jag känner att suget är på 5 just nu inför kommande isar�� Mycket intressant läsning, du är en grym fiskare��

    //Robert

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!! Jag kan hålla med dig kring detta med fiskesuget om hur det kan variera över tid. Kanske borde ha klargjort i inlägget att det ändras med tiden och att betygen jag ger baseras på hur jag ser på mitt gäddfiske idag. Brukar vara ett gott tecken när man känner sig heltaggad inför en stundande fiskesäsong. Hoppas du lyckas med isfisket.

      Radera