måndag 5 mars 2012

5.c Hur kan man undvika isbildning i hålen?

* 5. ÖVRIGT *

Ett problem vid fiske i minusgrader är att hålen fryser igen vilket kan vara irriterade i längden. En annan sak är att en fastfrusen lina kan innebära att gäddan känner motstånd och spottar betet. Frågan är hur man löser detta problem?

Lättast är att inte fiska alls och som jag tidigare skrivit så tycker jag man skall ställa sig den frågan om man har för avsikt att släppa tillbaka sina gäddor oskadda. Framförallt viktigt blir detta då man fiskar själv.

Om man däremot väljer att fiska så kan man sätta ner lite T-röd eller spolarvätska i hålet. Problemet är att ett 200 mm borrhål är rätt stort och effekten försvinner rätt snabbt. Ett tips kan vara att använda en rund flytande ring av något slag som man sätter mitt i hålet samt ser till att linan går igenom den. Då behövs det bara några droppar av vätska för att det skall ge effekt.

Något annat som jag hört skall fungera bra är att sätta några droppar av nämnda vätskor på tvättsvampar och sedan sätta ner dom i hålen. Själv är jag dock lite motståndare till att hälla ner miljöfarliga vätskor i hålen. Visst några droppar är kanske inte så mycket men är väl lite av en princip jag har att påverka miljön så lite som möjligt.

Det finns också miljövänligare möjligheter som fungerar hyfsat som matolja, rapsolja och kokosolja. Hur effektiva dessa är låter jag vara osagt men kan kanske vara värt att testa. Ytterligare ett alternativ är att täcka hålet med något som isolerar bort en del av kylan. Frigolitbitar eller bitar från liggunderlag fungerar hyfsat till detta. Det är bara att klippa till dessa i lämpliga bitar och sedan täcka hålen.

Det man inte skall glömma är att ismete enligt min mening skall vara ett någorlunda aktivt fiske. Ta för vana att med jämna mellanrum gå runt och rensa hålen från is. Ju kallare ju tätare får man helt enkelt ta dessa rundor och samtidigt så får man upp lite värme i kroppen.

Tips! När man gör sina rundor och rensar hålen från is så kan man även passa på att rycka lite i linorna. Detta triggar ibland gäddan till hugg om den befinner sig i närheten. Om inte annat så väcker man betesfisken som ibland kan hamna i koma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar