måndag 17 maj 2010

Värmebölja!

Klockan är 22:34 i just denna stund och termometern utanför mitt fönster visar på 19,3 grader. Denna helg har bjudit på två riktigt varma dagar i nordöstra Norrland och jag råkar befinna mig mitt i värmeböljan. I går pressades termometern över 28 grader medan det idag “bara” varit 26 grader. Skönt kan man tycka men det har varit sega dagar då jag spenderat 22 timmar på jobbet.

Annars har det fullständigt exploderat ute i naturen senaste dagarna. Både gräsmattor och lövverk har fått färg så nu känns inte sommaren långt borta längre. Faktum är att för bara några veckor sedan satt jag på isen men skoteroverall och frös. Då längtade man till våren, nu är det plötsligt högsommar dagar. Detta är förvisso inte alldelens ovanligt då vädret kan växla rejält i denna del av landet. Just ryssvärmen som smyger in via Finland utan att passera några hav där luften kan kylas av är ett exempel på extrem värme. Men värmen kan ersättas på bara ett par dagar med kall nordvind från ishavet och då sker en temperatursänkning på dryga 20 grader! Hoppas nu inte det sker men det är inte alls omöjligt.

Vad som händer under vattnet är att våra vårlekande fiskar blir grymt pilska och söker sig till närmaste lekplats med optimala förhållanden. Ofta är det ställen med högre vattentemperatur som grunda vikar där solen hunnit varma upp vattnet. I år kan det mycket väl finnas vatten där fisk redan lekt i dessa vikar medan större delen av vattendraget är isbelagt. Alltså har man ingen större chans att få sig en romstinn storfisk. Men nu leker ju inte alla fiskar samtidigt och hos gäddan så dröjer sig ju de stora honorna till sist så ett visst hopp finns det ju trots allt.

Men för att lyckas så måste man ju fiska vilket jag inte gjort på ett bra tag. Jag hoppas att det blir ett och annat pass denna vecka och då är det främst mete efter fiskar som id och braxen som ligger närmast samt gäddfiske. Sedan är det inte omöjligt att jag testar fiska efter abborre i anknytning till en lekplats jag vet av i en mindre sjö. Hur det blir med detta och hur det går kommer jag rapportera här på bloggen under nästa vecka.

Till dess: Skitfiske på er alla…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar