måndag 31 maj 2010

Nytt pers på abborre!

I veckan har jag fiskat vid två tillfällen. Första gången följde jag Urban och Jocke till ett mindre träsk. Urban hade med sig sin båt som vi släpade över en myr. Trots att det är ett väldigt litet vatten, ja mer en tjärn som är väldigt grund finns det riktigt fina gäddor här. Förra året togs det gäddor på dryga 10 kilo! Så därför kändes det spännande att få testa vattnet.

Men fisket var inte alls på topp denna kväll för vi fick bara mindre exemplar. Däremot fick jag en överraskande fångst i form av en id. Att det skulle finnas id i ett sådant vatten hade jag aldrig förväntat mig men samtidigt kan just detta vara en av förklaringarna till att gäddorna blir så pass stora här.

Idag har jag och Martin varit på fisketur och målet för dagen var att se om vi kunde lura några större abborrar. Vi prövade en sjö som vi aldrig tidigare fiskat riktat efter abborre i men som vi tyckt verkat intressant. Man kan säga att det blev bingo direkt med totalt 10 talet abborrar. Antalet imponerar föga men medelvikten var det inte något fel på, runt 7hg. Sedan hade jag turen att få abborrar på strax under kilot samt en på fina 1410g-46cm vilket innebar nytt pers.

1410g-46cm (10)

Givetvis fick abborren simma tillbaka dit den hör hemma.

1410g-46cm

Abborren i den här storleken är en vacker och mäktig fisk.

Dagen hade kunnat slutat ännu lyckligare för Martin tappade en grann abborre som vi uppskattade en bra bit över kilot. Lite surt förstås men det är sånt som händer men vem vet det kanske även hade varit en rekordfisk för Martin som för närvarande har ett pers på 1265g. Det blir spännande att se vad denna plats har att erbjuda i framtiden men förmodligen har de nyligen lekt i området och risken är att de senare sprider ut sig i sjön och då blir det förmodligen svårare att hitta dom. Men hur som helst lär det bli en och annan sväng till detta vatten i framtiden också. Då får man väl se om det var en engångsföreteelse eller om det fortsättningsvis fortsätter att leverera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar