lördag 8 maj 2010

MINNEN FRÅN FÖRR- 1997 Magisk idtrippel från Aleån

Något jag fiskat riktigt mycket är id och då främst i mitt hemmavatten Aleån. Det har liksom blivit en årlig tradition att fiska id under en vecka i maj. Året 1997 kom den absoluta höjdpunkten då jag träffade rätt med 3 fina idar över mitt tidigare gällande rekord. Detta år var det svårfiskat med högt vattenstånd och kyligt väder med temperaturer på bara någon plusgrad och dessutom snö i luften. Detta innebar att jag var en av de få som trotsade vädrets makter och visst fick lön för mödan.

Den 18 maj så fick jag idar på 2875g samt 2825g men det var dagen efter som den största kom. Iden vägde 2950g, vilket fortfarande gäller som rekord för mig. Lite surt bara att den inte pressade vägen över 3 kilo, men hur som helst en mycket minnesvärd fångst som jag värderar högt fortfarande idag. Dessa dagar är absoluta ljuspunkter i mitt fiskarliv som jag fortfarande än idag kan minnas mycket väl.

Roligt var dessutom att de två största idarna fick plats på 10-i topp listan i Sverige det året.

1997- 2950g-57cm

Den största av mina idar, 2950g – 57cm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar