söndag 6 augusti 2017

Gösfiske i Norrbotten

Det var flera år sedan jag la ner någon större tid på gösfisket men den senaste månaden har det blivit ett antal fiskepass. I princip har det bara handlat om vertikalfiske undantaget ett kortare trollingpass. Några olika vatten har testas och fisket har precis som vädret och vattentemperaturerna varit lite upp och ner.
När det i media pratades om den kallaste sommaren på 40 år kom plötsligt "ryssvärmen" på besök över Norrbotten. Blev tillslut några varma och härliga dagar och sommarkvällar. Då passade det perfekt att vertikalfiska lite gös.

Storleksmässigt är jag både nöjd och besviken. Huvudmålet är att knäcka 5 kilos gränsen på vertikal men eftersom jag vet hur svårt det tycks vara så får man vara nöjd med varje gös man får som väger över 2,5 kilo. I det avseendet har det gått bättre, totalt fyra stycken över den vikten och toppfiskarna ligger på 2,75 kg, 2,75 kg, 2,7 kg, 2,65 kg.
Här en annan gös i godkänd storlek.

Naturligtvis har större gösar än mina kommit upp i sommar. Redan i juni fångades en i våra breddgrader gigantisk gös på hela 7,3 kg (den fisken har jag skrivit om tidigare). För några veckor sedan har det även tagits en trollingfångad gös på finfina 6,25 kilo. Två gösar över 6 kilo har vad jag vet inte tagits i Norrbotten sedan 2011 så med tanke på detta är det glädjande med dessa stora fiskar. Kul att se att de finns. 
Testfiske i ett nytt fiskevatten gav inte många gösar men de vi fick var av hyfsad kaliber.

Krister har inte trollat gös på tre år men i sommar har han dammat av trollingprylarna och gett sig ut i jakten på storgösen. Belöningen blev en fin gös på 4580 g och 79 cm. Bra fiskat ännu en gång...

2 kommentarer:

  1. Hade ett lyckat pass i lördags jag och polarn i vårt fina Norrbotten. Fick en topp gös på 5,08 och vi fångade även två bonusar till på 4,22 och 3,12. Allt på trolling.:)

    /Robert

    SvaraRadera