lördag 20 april 2024

Ibland lönar det sig att testa nytt!

Då var det dags för årets första fiskerapport. Tänkte frångå från det normala med att börja i kronologiskt ordning så börjar istället med fiskepass nummer fyra och fem. Planen var att fiska mina första tre pass på ställen jag känner till och vet fungerar denna tid på året. Förhållandena var ju rätt bra under den första halvan av mars vilket innebar att jag hann beta av mina tilltänkta ställen. Sedan kom ett snöväder, följt av ett annat och så fortsatte det för att ersättas av riktigt arktisk kyla.

Med andra ord har jag fått vänta in acceptabla väderförhållanden och de två dagar som jag varit ledig och det inte har snöat eller varit för kallt har jag försökt utnyttja väl. Nu är jag inne i mellanfasen av planeringen, “vidga vyerna och testa nytt”. Två ismetepass på nya ställen vilket alltid känns ovisst men likväl kul.

Vi börjar med det första passet. Tyvärr låg det runt 30 cm nysnö när jag kom ner på isen. Inte de bästa oddsen för ett lyckat fiske. Men samtidigt inget man kan göra något åt, bara att köra på och sedan se vad resultatet blir. Egentligen inte så mycket att orda om detta fiskepass, blev dock inte helt utan. Två hugg och två gäddor, en fem kilos och en liten snipa. Det kändes inte så hett som jag hade trott, sedan vet man ju inte om det var fel dag eller fel ställe. Nja känns dock tveksamt om jag åker dit igen.

Ny dag, nytt ställe och förhoppningar som kanske inte var allt för höga. Men som vanligt när jag fiskar riktat efter stora gäddor åker jag inte och fiskar om jag inte tror att chansen finns där. Fast är ju mycket som skall stämma också. Sällan det blir jackpott på en gång. Det dröjde dock inte länge innan första fället kommer. När jag kommer dit är gäddan liksom mörten borta. Jäkla mörttjuv. I samma veva plingar det till i spöet bredvid. Mothugg följt av en pigg ettrig fem kilos gädda som kliver loss precis då jag skall ta upp den.

Efter detta blir det lugnt en stund innan nästa fäll kommer. Nu då, tredje gången gillt kanske? Precis som alla fäll under dagen så är denna fisk också väldigt försiktig både vid hugget och efteråt. Jag lirkar lite med linan och då börjar den sakta gå. Förväntar mig absolut inte det svar jag får vid mothugget. Känner direkt att det är en bättre fisk och snart kan jag inkassera en gädda som ger mig goda vibbar angående valet av plats.


Ingen dålig första fisk direkt! Vågen visade 10,140 kilo och måttbandet sa 115 centimetrar...

Resten av dagen ger mig ytterligare fyra gäddor var av en skaplig bit på närmare åtta kilo. Totalt sett en väldigt lyckad dag ute på isen...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar